závislost na antidepresivech
Kacenka
Jak velké je riziko vzniku závislosti při užívání antidepresiv? Jde o závislost fyzickou nebo psychickou,jaké jsou příznaky a charakteristické stavy,jak moc je nebezpečná a jaká je úspěšnost léčby? a můžete ji porovnat např. se závislostí na pervitinu? Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, myslím si, že v souvislosti s léčbou současnými antidepresivy se nedá hovořit o možném vzniku závislosti. Moderní antidepresiva jsou natolik "dokonalá", že působí přímo na správná místa v mozku, kde upraví hladinu látek zodpovědných za to, jak se cítíme, zkrátka za náladu. Nejde ale o takový způsob, jakým působí Vámi zmiňovaný pervitin. Nefungují tak, že si dáte pilulku a vaše nálada se změní k lepšímu. Jde spíš o pomalou a dlouhodobou záležitost, kdy se opravdu k lepšímu upravuje chemické fungování lidského mozku. Pokud se Váš lékař rozhodne pro léčbu antidepresivy - a samozřejmě pokud k tomu bude objektivní důvod - nemáte se čeho bát. Léčba není nebezpečná a její úspěšnost je poměrně vysoká. Musíte ale počítat s tím, že nějakou dobu - uvádí se kolem dvou, tří týdnu až měsíc - trvá, než se plně projeví účinky léku. Důležité je dodržovat pokyny lékaře - když se léčba antidepresivy ukončuje, je zapotřebí lék pomalu vysadit. Při náhlém vysazení se můžou navrátit obtíže, které vedly nasazení léčby. V porovnání s pervitinem je možnost vzniku závislosti na antidepresivech nulová. Zdravím Vás a nebojte se případně promluvit o všem s lékařem, Štěpán Veis