Marihuana
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Můj přítel hulí trávu. Díky tomu jsem se s ním rozešla,ale nakonec jsme se k sobě vrátili pod podmínkou,že to hodně omezí a později s tím úplně skončí, protože můj názor na marihuanu nikdy nezměním.Pro mě je to jedním slovem - svinstvo. Teď to hodně omezil,ale nevím, jestli mu můžu na 100% s tím věřit. Myslím si,že to opravdu omezil, ale jak mu mám vysvětlit, že si tím kazí život?Když je se mnou, je všechno v pořádku,ale jak jde za kamarádama, tak si prostě zahulit musí. Bojím se, že se kvůli tomu opět rozejdeme a to bych nerada, protože ho moc miluju a nechci ho ztratit.Marihuana je náš jediný problém,jinak si ve všem rozumíme. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás a děkuji za dotaz, podle toho, co píšete, máte přítele ráda. Záleží Vám na něm a na jeho zdraví. Ve všem si spolu rozumíte. Až na to užívání marihuany. Pro Vás je to "svinstvo", pro přítele asi něco jiného. V minulosti už jste se kvůli marihuaně rozešli. Teď Vám slíbil, že její užívání omezí a postupně s tím naprosto skoncuje (Mimochodem: domluvili jste se na konkrétním termínu?) Vy zaprvé přemýšlíte o tom, jak ho přesvědčit, že si kazí zdraví. - Zná přítel rizika, která s sebou užívání marihuany přináší? Možná ano, ale nechce o nich přemýšlet. Možná ne a pak mu můžete doporučit pročíst informace o marihuaně na našich stránkách. A zadruhé si nejste jistá, jestli mu můžete věřit. - Důvěra je velmi citlivá věc. Nikdo Vám nemůže zaručit, že přítel hulí méně, že přestal a že už hulit nikdy nebude. To je jenom na něm samotném. Vy s ním můžete mluvit o tom, že Vám na něm záleží, že se o něj bojíte atd. Mluvte hlavně o sobě a svých pocitech, obavách. Nevyčítejte, nevydírejte ultimáty, která nedodržíte. Nikdy ho nebudete moci zkontrolovat na sto procent. I testy na přítomnost drog se dají podvést. A tak je mnohem jednodušší zaměřit se na věci, které viditelné jsou - chování, dodržování času schůzek, dohod; můžete se domluvit na pravidlech společného fungování (budeme se scházet, jen nebudeš-li zhulený; za mojí přítomnosti hulit nebudeš apod.) a pak na jejich dodržování BEZ VÝJIMEK trvat - i za cenu sankcí (neuvidíme se nějakou dobu, rozejdeme se atd.). Jistě toho vymyslíte spoustu. Je jen na Vás, jestli chcete riskovat, být s někým, kdo užívá a nebo experimentuje s marihuanou, být s někým, komu nedokážete uvěřit a pořád dokola budete pochybovat o jeho slovech a nebo ho kontrolovat; a nebo jestli hodíte nedůvěru za hlavu a uvidíte. A je jen na Vašem příteli, jestli bude dál hulit, přestávat, abstinovat a nebo lhát. Vím, že jsem Vás nejspíš odpovědí nepotěšila, ale kdyby Vás něco napadlo, napište znovu. S pozdravem, Gabriela Koryntová.