co s nim??
maman
Dobryý den, mám kámoše, kterej byl půl roku v Americe a tam okusil crack. Dočetl sem se, že de o jednu z nejhorších srágor, že závislost na ni je hned po prvním užití. Hrozně sem se divil, že do tohodle šel (než odjel dávali sme spolu brka skoro kažej den, jednou za 3 měsíce na akci papíra nebo kouli...ale nikdy nic co by bylo takhle navykový)...navíc o tom furt mele jak je to skvělý. U nás se to dá sehnat asi z tuha(naštěstí), takže ten vůl začal smažit piko(5krát ho měl, prej)...přistupuje k tomu stylem "nic nedělá, další.." Bojim se, že míří do pořadnýho průseru. Nejradši bych mu dal tak přes hubu, nebo spíš do nosu!!!Nevim ale jestli by to pomohlo. Už sem mu dal gas (v noci sem ho 3krát vytáh z postele, dal mu studenou sprchu a par facek) bez výsledku. Poradíte mi prosím jakou strtegii na něj zvolit?? Je to chytrej člověk, ale tohle nezvládá...díky a díky za tyhle stánky, sou supr

Odpověděl:
Dobrý den, přiznávám, že mě pobavila vaše svérázná strategie léčby závislosti ;-). Obávám se ale, že nebude mít valného účinku, krom toho, že vy ulevíte svému vzteku. Jak jistě tušíte, máte jen velmi omezené možnosti. Těžko kamarádovi zabránit v tom, co chce udělat a těžko pomáhat někomu, kdo nepřipustí, že potřebuje pomoc. Jediné, co vám zbývá, je nepodporovat ho v jeho užívání - distancovat se od něj v době, kdy je pod vlivem, nepůjčovat mu peníze, dát jasně najevo, že s jeho užíváním nesouhlasíte. Dále mu při každé příležitosti tzv. zrcadlit, co dělá - upozorňovat ho na změny jeho chování související s užíváním, rozvíjet u něj rozpory mezi realitou, kterou vy spatřujete a jeho - pikem či touhou po něm - zkresleným vnímáním téhož. Pokud bude kámoš i přes to pokračovat v užívání, a vy stále budete mít potřebu se na něj nevykašlat, pokuste se ho odradit od intravenózní aplikace. Víc pro něho, obávám se, udělat nemůžete. On je zodpovědný za svůj život a má právo rozhodnout se, jak s ním naloží. Hlavně se nenechte přesvědčit slaboduchým argumentem "dokud to nezkušíš, nemůžeš mi rozumnět a tedy mi ani pomoci". Zní to absurdně, ale poměrně dost lidí na základě tohoto začalo brát. Jo, mimochodem... Co mu jít příkladem? To hulení atd. taky nemusí být až tak v pohodě nebo jo? Přeju hodně štěstí a trpělivosti. TN