alkoholismus mé matky
Evucha
Dobrý den, chtěla bych se zeptet, jaké jsou možnosti pomoci mé matce. Je na alkoholu závislá od mých 8 let, vždy má období, kdy pije méně a nezasvěcený člověk to na ní nepozná a období, kdy mám pocit, že se upíjí k smrti. Závislost trvá už 14 let, před 2 roky nastoupila do léčebny a život měl najednou smysl, dokonce měla "zdravá" játra, ale 2 měsíce po návratu začala nanovo. Nyní bere velké množství léků, také na spaní a deprese a zapíjí je alkoholem. Stále nám doma tvrdí, že nemá problém a do léčebny už nikdy nepůjde, že to všechno zvládne sama. Ale teď se u ní projevuje cirrhóza jater, ascites a opravdu to vážně ohrožuje její zdraví. Většinu času tráví po nemocnicích. Jaké máme šance - a jakou cestou - dostat ji do léčebny i proti její vůli? Jsou nějaké finty? Nebo musíme čekataž udělá nějaký malér a půjde tam přes soud. Bojím se, že dřív zemře, než bychom se dočkali. Jsme zoufalí, tento problém zasahuje celou rodinu i blízké okolí. Za zodpovězení mého dotazu předem děkuji, E

Odpověděl: Jakub Minařík
V zásadě nedobrovolná hospitalizace je možná jen tam, kde je pacient bezprostředním způsobem nebezpečný svému okolí. Což se na stav, který popisujete, obvykle nevztahuje. I nařízená léčba je podmíněna aktivní spoluprací pacienta, jinak je z léčby vyloučen, soud mu napaří maření rozhodnutí a jde do vězení. V situaci, kterou popisujete, je možné buď matku přesvědčit a nebo se do léčby dostane až tehdy, kdy její játra selžou natolik, že začne "blbnout". Pak vzhledem k alkoholické demenci bude hospitalizace indikovaná i nedobrovolně. Asi jsem vám neudělal moc radost. Musíte maminku prostě přesvědčit. :-(