Terry
Ja mam 2 roky pritele, ktery zacal mit problemy s halucinacemi kratce potom,co jsme se seznamili,bohuzel az ted jsem zacala vnimat,ze to uz neni pod kontrolou,jelikoz jsem mu vzdy verila,ze halucinace zmizeli,ale kdyz se koukam zpatky,byly tu celou dobu a me okoli nechape, kde jsem vzala tolik sily na to s nekym takovym zit, jelikoz z tech 2 let jsem vicemene probrecela,bojovala o to,aby opravdu nedelal to,co mu jeho hlasy rikaji. Ted jsem si dva dny vyhledavala informace o techto problemech a bohuzel to, co jsem vse u nej zazivala a co se zacina zhorsovat jsou vse rpiznaky jeho nemoci,jestli je to ampfetaminova psychosa,schisofrenie,ci cokoli jineho, je to ve stadiu,kdy od sebe odstrkava nejlepsiho pritele, kdyz se divam zpatky,ptam se sebe,kde jsou vsichni jeho pratele, kteri tu byli na zacatku a pomalu zacinam vsemu rozumet. Zpratelila jsem se s jeho expritelkyni a duvod, proc musime nejvic bojovat je jeho dcera, problem je, ze ex ma kratke nervy a v kratke dobe mlui hlasite a vzhledem k jeho stavu je rychle nastvany,urazlivy,rika to, coby normalne rikat nemel. Jen ja osobne jsem byla v situacich,kdy jsem byla v soku z toho co mi rika,z ceho me obvinuje, nyni se divam dva roky zpatky a sama nevim,kde jsem nabrala tolik sily,kazdopadne citim,ze sily uz nemam moc,jsem sama ze vseho zlomena,citliva,ale presto nechci,aby zahodil svuj zivot,vim,ze mel plany a sny o ktere nejevi zajem,vidim jak neumi logicky uvazovat. Problem je,ze byl uz pred tim typ clovek,ktery nikdy nerika JA MAM PROBLEM,nechape,ze to nemuzeme uz zvladnout jen my dohromady ale potrebuje lekarskou pomoc,vim,ze to pro mne bude jeste hodne tezke a doufam,ze na to budu mit dost sily,protoze ty dva roky jsem ze sebe dala vsechno ale nikdy nic neprislo zpatky na doplneni sil. POkud se nekomu uz povedlo takhle nekoho presvedcit,ze je opravdu nemocny,reknete mi prosim,co mam delat,vazne nachazim konec mych sil a to ze jsem skoro jedina koho jeste ma mi nedovoli ho opustit a pokud mu to nedojde znici nas jeho problem oba. Je mi 24 a citim se jako by mi bylo 40 po vsem co mam za sebou.Pokud nekdo poradi budu vdecna,musi byt preci nekdo,kdo to dokazal nebo? Diky drzim palce ostatnim,co jsou ve stejne situaci.

Odpověděl: Jakub Minařík
Mohla by to být toxická, amfetaminová psychosa, stejně jako schizofrenie. Nicméně, vzhledem k délce a trvání bude léčba dlouhodobá a stav se nepodaří odstranit bez následků. Léčba také není nic přijemného a přiteli se asi nebude úplně líbit. Na druhé straně, léčba obvykle nebývá doprovázena příjemnými pocity ani v jiných oborech, nejen v psychiatrii. Takové onemocnění jaké popisujete, je obvykle provázeno ztrátou náhledu, tedy pacient nemá dojem, že je chorý, ale že jsou choří všichni kolem něj. Logické argumenty nepřijímá, neboť jeho svět funguje dle jiné logiky. Obvykle je nutná nedobrovolná hospitalizace - ke které obvykle dojde v psychotické atace, když ohrožuje lidi kolem sebe. Zřídka se postiženému nejak rozsvítí a vyhledá pomoc sám. Osobně soudím, že varianta záchranky v psychotické atace je jediná rozumná alternativa. Jinak to zůstane tak, jak to je. Držím palce a pokud by bylo třeba, ozvěte se. :-)