Terry
Dobry den,chtela jsem se zeptat ohledne problemu s mym pritelem, ktery je 32let a na drogach od 14 let, kokain,hasis, pozdeji prisel do styku s extazi,speed a posledni 2roky take krystal a metampetamin a v teto posledni dvoulete fazi se zacali vyskytovat halucinace,jak zrakove tak sluchove. Nepomohlo ani kdyz zustal cisty, ale cemu se rika cisty, neybl vic jak 3 tyndy cisty za posledni 3 roky. Dostavuje se u nej pocit uzkosti,stihani,strach o zivot a jen proto ze hlasum ktere slysi, veri, neboli ho tak vystrasi, ze dela co mu rikaji, nekdy se jeho stav uklidni a jeho hlasy jsou prijemne a nema stres,ale to jsem u nej moc nezazila, byla jsem v situacich, kdy byl agresivni a veril tomu, ze mu lzu a chci mu ublizit, pritom jsem jediny clovek, ktereho mel vzdy na sve strane,nehlede na to jak silne jeho paranoia byla. Mam strach,ze po tak dlouhe dobe a zadne lecbe, by mohl mit problemy s vylecenim. Pro me osobne, je to psychicky velmi namahave uz jen proto, ze jsem kvuli nuceni mu pomoc, opustila vse co pro mne v zivote neco znamenalo,vetsinou jsem to ja, komu pak dava vinu a ja uz se po skoro celych dvou letech citim vyuzivana a pomalu mi dochazi,ze delam vse pro nekoho,kdo mi nic nedava a nedokaze mi vratit zadne pocity zpatky. Na druhou stranu jsou dny, kdy je mily a prijemny, snazi se,ale presto vim, ze prijde moment, kdy se zase ty tmave strany objevi. Hodnekrat uz rekl, ze chce zustat cisty,ale po par dnech spanku to vzdy porusil. Jsou i dny kdy jeho hlasy jsou opravdu tak klidne,ze mi prijde normalni,ale jak s casem chapu,je jen otazka casu,kdyz se muze to cele probudit. Problem je take v tom,ze pritel neni ten ktery rekne,ze ma problem,nebo neco spatne udelal, premyslela jsem o tom, dat u precist ruzne informace, ktere jsem na internetu nasla a take videa, aby videl,ze to co dela,jak se chova, neni normalni,ale priznaky, ktere najde v kazdem clanku pod paranoiou,halucinacemi apod... Ma take dceru,ktera ho vidi jako super tatu a nejde vlastne ani tak o me, jako o tu malou, ale vim, ze pokud se neco neudela, tak muze byt take pozde a on se bud zabije, nebo nekomu opravdu ublizi a bude konec se vsim, pri tom vim, ze kdy jsem ho pozmnala, byl to docela jiny clovek, bohuzel, to ze prisel do kontaktu s krystaly a pervitinem se stalo po jeho temer celozivotni konzumaci osudnym, bohuzel ,nemohu presne rici, ze paranoiu netrpel jiz pred 2 roky,jelikoz jsem ho neznala. Budu rada pokud mi neco poradite, rada bych mu pomohla najit spravnou cestu na stastny zivot, nechci videt jak se nici a jeho okoli taky, citove se uzavira a neni lehke s tim bojovat vicemene sama. Dekuji, s pratelskym pozdravem, Terry

Odpověděl: Jakub Minařík
Stav který popisujete v zásadě vylučuje, že by se mohl zlepšit bez odborné pomoci. Psychotická porucha, kterou partner trpí, trvá dlouho, nepochybně již s sebou přinesla změny osobnosti, které velmi komplikují vyléčení a bez antipsychotické terapie přítel nebude schopen dosáhnout náhledu, který by mu pomohl abstinovat. Tedy - pokud chcete pro partnera něco udělat, pak jedině to, že jej odvedete k psychiatrovi, ev. pokud budete mít pocit, že je ve své paranoi nebezpečný, zavolejte záchranku. Jinak bych vám doporučoval nechat se vyšetřit na virové hepatitidy a HIV - musíte jít na test s tím, že jste se dostala do rizikového kontaktu a testy musí být specificky provedeny na Virové žloutenky C a B a HIV. Samotné "jaterní testy" jsou k ničemu, resp. mohou být i normální. Držím palce a pokud by bylo třeba, ozvěte se. :-)