děti rády experimentují
minka
Při jedné rodinné sešlosti se setkaly moje děti a děti příbuzných a ty (jak jsem se později dozvěděla) nabízely "hru" na čichání Tangu (instantní nápoj), což ty moje odmítly, jenže... Co když příště budou mít větší chuť experimentovat, zvlášť "když to dělají všichni"? Když pominu to, že ani čichání Tangu asi nebude bez zdravotního rizika, jak daleko je k experimentování se skutečnou drogou? Nejhorší na tom je, že "pokušitelé" jsou blízce příbuzní a je obtížné se jim vyhnout bez toho, aby padl důvod a padne-li budou těmi "špatnými" nakonec označeny zase naše děti a my, protože narušujeme rodinnou harmonii?

Odpověděl:
Dobrý den, myslím, že nadpis vašeho dotazu je více než výstižný. Děti rády experimentují ;-). Předpokládám, že šňupání tangu byla nevinná dětská hra a moc bych si s tím hlavu nelámal. Zároveň ale chápu vaše obavy. Jako rodiče máte (i přes maximální snahu)jen omezené možnosti ovlivnit, jak budou vaše děti zacházet s návykovými látkami. Možná by se tahle příhoda dala využít k diskuzi o tom, jak by to vypadalo, kdyby nešlo o tang. Zároveň je důležité rozlišovat experiment, pravidelné užívání a závislost. Je možné, že experimentu se vám zabránit nepodaří, ale přesto nemusí dojít k rozvoji závislosti. Základem je všestranný rozvoj osobnosti dítěte, podpora jeho sebevědomí, zájem o jeho svět a maximálně otevřený vztah bez předsudků. Důležité a zároveň velmi obtížné je dobře mu předat pocit zodpovědnosti za vlastní život. Drtivá většina mých klientů měla velké deficity v některé ze zmiňovaných oblastí. Přesto se však najdou i tací, kteří měli ideální podmínky a přesto se závislosti nevyhnuli. Nevím, jestli vás moje odpověď uspokojila, pokud ne, ozvěte se. Držím palce. TN