tralgit a závislost
pavouk
Dobrý den, jsem závislý na lécích jmenem tralgit. Jsem čtyři roky po úrazu a tralgit jsem bral pocelou dobu. Prodělal jsem během těch let 7 operací a ještě jedna mi čeká. Nevěděl jsem o závislosti dokud mi to zabíralo na bolest. Ted jsem se přistihnul že si nalhávám bolest abych si vzal tralgit. Užívám 200mg denně. Beru ten tralgit abych mohl vůbec existovat. Začal jsem chodit k psychiatričce a ta mi začala snižovat dávky. ze začátku to šlo, ale ted si nejsem jistý a beru pořád stejně. Někde jsem se dočetl že se dá taková závislost léčit antidepresívami a neuroleptikami. Doktorka mi řekla že se závislostma moc nezabívá a že si myslí že je to krok zbláta do louže, tak nevím. Radši budu závislý na lecích co mi nebudou škodit zdraví a budu je brát dokonce života, takovou daň beru za můj úraz, ale tralgitu se už začínám bát. Prý některé antidepresíva zabýrají i na bolest. Rozmýšlím změnit psyhiatra, který tomu rozumí. Je mi jasné že mi poradíte tento krok udělat, ale nejdříve chci znát váš názor nebo doporučení na interetovýho psichiatra, jestli nějaký existuje. Dá se léčit závislost jako je moje těmito léky? Sehnal jsem to na diskuzním foru takže je to výtažek slovensky. Děkuji za radu a odpověď Honza Výtažek: Ja momentálen užívam 300 mg Venlafaxin, 200 mg sertralin a 2 mg risperidon. naordinovali mi liečbu a postupné veľmi pozvolné vysádzanie Tramalu. Liečba antidepresívami a neuroleptikami zabrala tak dobre, že dnes som už skoro dva mesiace úplne bez Tramalu a trvalo to len mesiac od začiatku liečby. Užívam Venlafaxín, Risperidon, Asentru a Trittico.Viem, že pravdepodobne budem tieto ulieky užívať až do konca života, ale beriem to ako nevyhnutnosť, moderné AD sú bezpečné a nemajú nebezpečné vedľajšie účinky.Dobrá správa je aj to, že AD pôsobia aj proti bolesti a často krát účinnejšie, ako klasické analgetiká.A dôležité je to, že nie sú návykové, ich mechanizmus účinku je iný, ako pri klasických opiátových liekoch.

Odpověděl: Jakub Minařík
Antidepresiva vám opravdu mohou pomoci s redukcí bolesti, nicméně, záleží na tíži. Pokud jsou bolesti opravdu velké, mohou být analgetika nevysaditelná. Nicméně, jejich dávku můžete redukovat a nebo je užívat jen při silném zhoršení. Mám s tím osobní zkušenost - jsem po poměrně těžkém úraze kolene (tříštivá zlomenina), mechanicky je koleno celkem v pořádku, ale místy chybí chrupavna, vzhledem k rozsahu operace a množství použitého železa mě koleno bolívá někdy jako čert. Nicméně s antidepresivy užívám analgetika jen nárazově, například když jdu lyžovat, na delší pěší tůru a nebo někdy na podzim, když se dramaticky mění počasí. V zásadě mi odvykle stačili 1 10 ml kapky na rok, tedˇ jsem si na lyže předepsal retardovaný tramadol, a chybí mi od začátku ledna 6 tablet (5x lyže a jednou už nevím proč). Nicméně - jedinný návod je experimentovat - možná je moudré se pokusit napřed dávku snížit na minimum co to jde, a pak uvidíte, jestli po antidepresivech bude bolest mizet. Osobně bych doporučoval zkoušet napřed monoterapii, tedy jen 1 lék a až ve druhé fázi volit ev. kombiunaci. Mě nakonec nejlépe fungovala kombinace zoloft-wellbutrin. Ono k tomu experimentování - balení mají antidepresiv mají velikost na 1 měsíc, takže pokud nezaberou, je možné po měsíci vyzkoušet jiná. Pro úplnost - existuje také možnost využít THC (konopí, marihuana, hašiš). Není to sice legální a člověk se dostává tak za hranici zákona, neboť si ho musí vypěstovat, nebo koupit na černém trhu. Ale jsou lidi, kterým to velmi dobře pomáhá. Na rozdíl od opioidů (ale i alkoholu a nikotinu) má konopí jen minimální návykový potenciál a celkem dlouhé působení. Dá se i klidně kombinovat s antidepresivy (myslím v této indikaci, ne při depresi). Pro tento účel je vhodná spíše aplikace ústy v podobě oleje, nebo lihového roztoku, než kouření. Ten poslední odstavec prosím neberte jako návod, ale spíše poznámku pro úplnost, na internetu to určitě najdete.