alkohol na pracovišti
pol
Pracuji ve firmě a jsem přímým nadřízeným asi 20 pracovníků. Vedoucí chce abych prováděl dechové zkoušky - digitální alkohol tester. Zatím je prováděl sám. Nikdo neví, jestli je tester zakoupený v supermarketu, jestli je kalibrován apod. Můžu toto testování odmítnout? Při podezření se má zkouška opakovat jiným přístrojem, poté ho poslat na odběr krve. Toto můj vedoucí vůbec neví a dlouho opakované měření (stejným) přístrojem i přes mé naléhání odmítal.

Odpověděl:
Dobrý den, testování zaměstnanců na požití alkoholu, respektive jeho podmínky, musí být součástí pracovního řádu organizace. V dané směrnici se upraví které osoby mají právo dechovou zkoušku vykonat – jmenovitě nebo seznam pozic/funkcí. Dále musí být stanovený rozsah sankcí, které v případě pozitivního nálezu následují. Se směrnicí musí být samozřejmě seznámeni všichni zaměstnanci. Ze zákona jsou zaměstnanci povinni dodržovat zákaz požívání alkoholických nápojů na pracovišti. Zákaz se vztahuje nejen na pracoviště zaměstnavatele, ale jde-li o pracovní dobu, i mimo pracoviště. Zaměstnavatel je povinen zajistit dodržování tohoto zákazu a zaměstnanec je povinen se na pokyn vedoucího zaměstnance, uvedeného v pracovním řádu, podrobit zjištění, zda není pod vlivem alkoholu (případně i jiné návykové látky). Zákon rozlišuje mezi orientačním a odborným vyšetřením. Orientační vyšetření je oprávněn provádět zaměstnavatel pomocí dechové zkoušky – to bude i Váš případ s alko-testerem. Odbornému (lékařskému) vyšetření, je povinen se zaměstnanec podrobit, pokud se uvedl do stavu, ve kterém bezprostředně ohrožuje sebe nebo jiné osoby, veřejný pořádek nebo majetek. Prokáže-li se požití alkoholu, platí náklady vyšetření zaměstnanec. V opačném případě zaměstnavatel. V případě, že bude orientační test pozitivní, přikročil bych k odbornému vyšetření – s upozorněním na výše uvedenou informaci o úhradě nákladů vyšetření. Co se týče odmítnutí vyšetření. Pokud se zaměstnanec odmítne podrobit orientačnímu, případně i odbornému vyšetření, hledí se na něj jako by byl pod vlivem alkoholu. Alkohol-tester bych, na Vašem místě, pořídil kvalitní. Více o této problematice můžete konzultovat se Státním úřadem inspekce práce, případně místním Inspektorátem práce. Zdravím, Štěpán Veis