Mozne nakaza pichnutim jehlou
MD
Dobry den, rad bych se zeptal: minuly tyden jsem byl v Parizi a po celodennim turistickem programu jsem zjistil, ze na hrbete ruky mam jakoby maly vpich a okolo neho zacinajici modrinku.. Rana nebyla vubec hluboka a krev mi take netekla, toho bych si na ruce ci obleceni vsiml. Nemohu s jistotou potvrdit, ze to byl vpich, ale dost to tak vypada. Ta modrina vypada treba jako po odberu krve a uplne zmizela asi behem 4-5 dni. Tak me napadlo, ze me nekdo mohl pichnout jehlou nebo jsem se nekde pichl ja.. Kazdopadne jsem to vubec nezaznamenal. To poraneni je navic v mistech, na kterem konci lem zimni bundy, kterou jsem mel vlastne cely den na sobe, tak je mi divne, ze by mne nekdo mohl pichnout, aniz bych si toho vsiml. Kazdopadne: jake je riziko nakazy HIV nebo jinou infekci touto cestou? Mam kvuli teto udalosti jit na testy nebo mohu byt klidny?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Těžko mohu posoudit, zda jste se skutečně poranil o injekční jehlu či zda Vás někdo poranil, ale nejeví se mi to jako příliš pravděpodobné, zvláště, když jste si tohoto poranění v průběhu dne nevšiml a pravděpodobně jste se v zahraničí nepohyboval v rizikové společnosti nebo na nebezpečných místech. Myslím, že se s nějvětší pravděpodobností bud ejednat o oděrku způsobenou něčím úplně jiným. Riziko nákazy při poranění o použitou injekční stříkačku je velmi nízké, vzhledem k tomu, že viry HIV i viry infekčních hepatitid (žloutenek) jsou extrémně citlivé na vyschnutí. Takže nakazit byste se mohl v případě, že se zraníte o čerstvě použitou a odhozenou jehlu, přičemž člověk, který ji použil skutečně trpěl některou z přenosných nemocí, a i tak je riziko malé. Pokud byste se však chtěl přese všechno ujistit, zda jste v pořádku, můžete navštívit lékaře a nechat se testovat. S tím, že je potřeba vědět, že inkubační doba u virových žloutenek se pohybuje od 2 týdnů do 6 měsíců, protilátky proti viru HIV lze zjistit za 2 – 3 mûsíce po nákaze.