Začínající alkoholismus?
Agnes
Dobrý den, dovolte mi dotaz týkající se mého táty (53). Zajímalo by mne, zda u něj začíná závislost na alkoholu, když: na oslavách se musí vždy napít alespoň do nálady a doma o víkendech zřejmě pravidelně popíjí, pro upřesnění: je nešťastný a nefunguje mu manželství a každý víkend se hádá s manželkou, ale když se napije (pivo, vodka), tak je klidný a nerozčiluje se. Jednou za čas(zřídka-jednou za dva měsíce) neodhadne míru a opije se úplně, ale zdá se, že z menšího množství-nejedná se už o snížení tolerance?Nemluvíme s ním o tom, ale pokud, tak všechno popře. Mám podezření, že pije i v práci, aby se dokázal ovládat. Alkohol mu zřejmě dělá svět snesitelnějším, a tak zde vidím velký problém, protože se bez něho zřejmě nedokáže obejít. Doma jsem objevila schovanou lahev vodky-kdyby popíjel střídmě, nemusí ji přece schovávat? A ještě: ve výjimečné větší opilosti (včera) třikrát těsně za sebou dělal stejné činnosti-3krát si čistil zuby apod. Nejsou to už vážné okénka? Včera byl opravdu namol, aniž bychom si všimli, že pil a navíc z něj ani alkohol nebyl cítit. Léta bral léky na epilepsii (bylo to zbytečné, neprokázala se) a dnes bere také různé-ale jen na tlak, osteoporózu, analgetika. To zřejmě s tolerancí nemá souvislost? Zajímá mě, jestli třeba doma nemáme alkoholika, aniž bychom o tom věděli.. Děkuji Vám mnohokrát za odpověď a omlouvám se za délku dotazu. Pěkný den!

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vypadá to podle Vašeho dotazu, že otec opravdu má nějký problém s alkohlem. Je také možné, že pokud ho kombinuje s léky, např. analgetiky, nemusí pít ani tolik a je stejně hodně "opilý", nebo prostě utlumený. Kombinace léků s alkoholem je hodně nebezpečná a také velmi škodlivá pro játra, dokonce víc, než samotný alkohol. Určitě bych s ním o tom zkusila mluvit víc otevřeně. I když na první pokus vše popře, nevzdávejte to, třeba si svou závislost časem uvědomí. Také mu ji můžete připomínat tím, že s ním například odmítnete pít na oslavách apod. Dokud se všichni okolo chovají, jako že se nic neděje, není pro něj nutné ani příjemné přiznat si, že má problém.