Přítel závislý? na marihuaně
Lenísek
Dobrý den. Prosím vás o radu,ohledně mého bývalého snoubence... Již cca 8 let kouří marihuanu a to asi 3 jointy denně.. Před 8 lety,než s kouřením začal byl závislý na Pervitinu,který si podával vnitrožilně. Svého snoubence jsem poznala před necelým rokem. Nevěděla jsem o jeho závislosti,on sám mi řekl,že je to minulost,ale jak jsem se později dozvěděla,chtěl přestat kvůli mě. Bohužel se mu to nepodařilo,ikdyž se moc snažil. Na začátku našeho vztahu kouřil 1x za cca 2 dny,ale postupně se to zvyšovala až dosáhl své normální denní dávky-tj. 3-4 jointy denně. Mě to samozřejmě vadilo,prosila jsem ho,aby to alespoň omezil,ale stalo se to nejhorší-i přes náš vcelku spokojený vztah a 2 měsíce potom,co mě požádal o ruku se se mnou rozešel,nejspíš proto,aby mohl kouřit neomezeně. Nevím,jak mu můžu pomoc,nejde už o náš vztah,ale on velmi trpý na deprese,má sklony k sebevraždě (o žádnou se zatím nepokusil,ale velmi často mluví o tom,že si něco udělá,že ho nebaví žít,že je k ničemu a nic nezvládá),bohužel si ale nechce nechat od nikoho pomoc. Je zmatený a nešťastný. Jak sám říká,je jako ve vězení,ze kterého nemůže utéct,ikdyž by moc chtěl. Mě říká,jak moc mě miluje,že nechápe důvod,proč se se mnou rozešel,ale přitom se vrátit nechce..Pracuje vcelku 3 týdny v zahraničí na lodi a tam jsou jeho deprese nejhorší. Mám o něj strach,nevím,jak mu můžu pomoc,on sám je přesvědčený,že o závislost nejde. Nesouhlasím s ním,protože vím,že se velmi odráží na jeho náladách-než si po ránu ubalí a zapálí je s ním k nevydržení... Prosím,poraďte jak pomoc člověku,který vlastně ani sám pomoc nechce... Mockrát děkuji. Lenka

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, člověku, který sám pomoct nechce, se pomáhá dost nesnadno, nebo spíš to nejde vůbec. Z toho co píšete mám spíš pocit, že hlavním problémem budou jeho deprese a celová nespokojenost se životem. Marihuanu bych viděla spíš jako důsledek, jakousi "sebemedikaci". Měl by ale řešit obojí, což se nejspíš neobejde bez odborné pomoci. Jestli ji ale nechce, nedá se nic dělat. A už vůbec není na Vás, abyste ho z toho nějak tahala. Jednou se rozhodl, že s Vámi nebude, ať už je důvod jakýkoli, a nemůže po Vás teď chtít - ani Vy byste se o to neměla pokoušet - abyste mu pomáhala z jeho problémů.