--MDMA--
Lina
Se zájmem jsem si přečetla MDMA - přehledový článek, na který upozorňoval J. Minařík. Byl trochu odbornější, takže bych se chtěla zeptat - mezi příčinami smrti po užití E je uváděná rhabdomyolysa...co to je? Termín už v textu není vysvětlený. Mám takový pocit, že to je něco ošklivýho ohledně ledvin, ale nejsem si jistá. A ohledně úbytku serotoninu (cituji) - "...se začne postupně normalizovat a během následujících 24 hodin je znovu doplněna. Druhá fáze - opětovné a dlouhodobé snížení množství serotoninu v zakončeních, se objeví přibližně do 2 - 3 dnů a přetrvává měsíce.." - proč se stav serotoninu znovu snižuje, když už se doplnil?? Jde tomu opětovnému snížení stavu nějak předejít (jídlem, vitamíny nebo léky?) Souvisí to s depresí 2 dny po užití? A vy osobně myslíte, že proti depresi a nechuti k jakékoliv činnosti, kterou po E mívám, pomůže, když se budu prostě do činnosti nutit, když budu mít nabitý den prací...že pak nebudu mít na depku čas? Nebo bude lepší relaxovat u TV nebo nenáročné četby? První možnost jsem chtěla zkusit, ale strašně chybí ta vůle cokoliv dělat, takže nakonec skončím u té druhé; docela to pomáhá, ale mám pak výčitky, že jsem proflákala den.

Odpověděl:
Že je rhabdomyolysa něco ošklivého máš naprostou pravdu. Je to stav, kdy dochází k poškození především kosterního svalstva. Typicky se to děje například při tzv crush syndromu, neboli syndromu ze zasypání. Myoglobin je jednou ze základních svalových bílkovin. Při pohmoždění svalů, dojde k poškození svalových buněk a z nich pak uvolnění myoglobinu do krve. Myoglobin je velká molekula, která se z krevního řečiště velmi špatně dostává pryč. Při masívní myoglobinemii (hladině v krvi) poškozuje myoglobin ledviny a může vést až k akutnímu selhání ledvin. Moč při myoglobinurii má tmavě červenou až hnědou barvu. K rhabdomyolyse nemuší však dojít pouze při pohmoždění svalů u zasypání. Může k ní dojít i při nadměrné fyzické zátěži svalů, jak tomu bývá například po MDMA při celonočním tancování nebo výjimečně i u sportovců (kulturistů). U velké části uživatelů MDMA by zřejmě po party bylo možné detekovat jistá množství myoglobinu v moči, nicméně to nemusí mít ty nejvážnější následky. V každém případě byly popsány i případy kdy došlo až k selhání ledvin, což je samozřejmě bez lékařské intervence smrtelná komplikace (je nutno řešit hemodialýzou). Poškození ledvin při rhabdomyolyse může být i natolik závažné, že zanechá následky i dlouhodobě na funkci ledvin. Akutní komplikací která může rhabdomyolysu provázet je rozvoj šokového stavu, který je se všemi svými důsledky také velmi závažným stavem ohrožujícím na životě. Tvou druhou otázku se pokusím objasnit as takhle: Hladina serotoninu se snižuje poprvé z důvodu jeho akutního nedostatku v nervových zakončeních (po předchozím masivním vyplavení je ho najednou málo). Jakmile se jeho zásoby doplní, dojde k upravení této hladiny. Druhé snížení je již známkou neurotoxického účinku MDMA, kdy již došlo k postižení buněk obsahujícíh serotonin a dochází k degeneraci jejich zakončení - axonů (je to dynamický proces, který trvá cca ty dva až tři dny a je podložen strukturálními změnami mozkových buněk). Předejít neurotoxickému účinku MDMA jde nejlépe tím, že se vyhneš jejímu užívání. Jsou sice látky, které toto postižení snižují, nicméně většina z nich patří buď pouze mezi látky pouze experimentální (ritanserin) nebo mezi léky předepisované k jiným indikacím (fluoxetin, clomethiazol). Nedávno jsem však objevil i studii, kde vit C prokazatelně snižoval neurotoxicitu MDMA (do jaké míry to však reálně je, si však netroufám odhadnout). S depresemi po dvou dnech to samozřejmě jistou souvislost má, ale roli tam hraje spousta dalších faktorů, jako je nedostatek spánku, převrácení biologických rytmů, celková vyčerpanost (a myslím, že je pochopitelné, že vyčerpaný organismus nedopřeje svému majiteli ty nejlepší psychické prožitky). Nejlíp se těmto nepříjemným stavům vyhneš, pokud drogy a extázi užívat nebudeš. Všechny ostatní cesty jsou špatně a neřeší základní problém. Tomáš