Drogové testy užívané policií ČR
Strobe-R
Dobrý den, rád bych se zeptal, po jak dlouhé době po intoxikaci může být test pozitivní. Konkrétně po užití marihuany nebo pervitinu za předpokladu, že jsem častý uživatel marihuany a "občasný" (cca 5-10x měsíčně) uživatel pervitinu. Dále bych se chtěl zeptat, jaký je postup v případě pozitivního testu a jak se posuzuje nakolik je člověk mimo, protože na každého to přece jen působí jinak. Existuje nějáká stupnice, třeba jako u alkoholu promile? Předem díky za odpovědi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nevím, z jakého důvodu by Vás policie měla testovat - obvykle to na potkání nedělá. Pouze v případě, že porušíte zákon, například řídíte pod vlivem drog. V případě, že řídíte pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, jedná se o přestupek. Ovšem v případě, že řídíte pod vlivem návykové látky ve "stavu vylučujícím způsobilost k jízdě", tak se jedná o trestný čin "ohrožení pod vlivem návykové látky", kterého se dopouštíte tím, že "vykonáváte pod vlivem návykové látky činnost, kterou byste mohl ohrozit život nebo zdraví jiných osob a nebo způsobit značné škody na majetku." Stupnice jako u alkoholu promile neexistuje, posuzování je složitější. Testy na drog se u řidičů dělají ze slin a dokážou detekovat, zda jste aktuálně intoxikovaný, testy jsou pozitivní max. 24 h po posledním užití. V případě použití testů z krve nebo z moči se dá detekovat užití příslušné látky déle, ale jedná se pouze o přítomnost metabolitu drogy v organismu, nikoli o prokázání akutní intoxikace. THC se dá detekovat z krve týden až 14 dní, z moči až měsíc (při předchozím intenzivním užívání), pervitin se z krve dá zjistit cca 1-2 dny, z moči několik dní až tři týdny (obvykle však bývají testy negativní cca do týdne, pouze při opravdu intenzivním užívání je tato doba delší). V případě spáchání trestného činu (i jiného než je řízení pod vlivem drog) od vlivem drog obvykle policie požádá soudního znalce (psychiatra) o zpracování posudku a posouzení Vašeho stavu v době spáchání trestného činu. Pokud kouříte marihuanu často a poměrně často berete pervitin (brát 10krát do měsíce je v podstatě kontinuální užívání, co si budeme namlouvat), tak bych Vám doporučovala neřídit auto. Pervitin i marihuana (a nedejbože v kombinaci) způsobují závažné poruchy pozornosti, soustředění, rychlosti reakcí a především úsudku, ať si o tom myslíte cokoliv.