léčba
katy
ahoj, chtěla bych se vás zeptat, jak můžu pomoci svému přiteli ze závislosti na pervitinu? Můžu mu pomoci sama, zvládnu to???? jsem na pokraji svých sil .... máme vyhledat psychiatra???

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Děkuji Vám za dotaz. Píšete, že Váš přítel Vám nějakou dobu lhal a zatajoval užívání pervitinu. Vy sama jste pervitin zkusila, nepíšete však více o tom, jak na tom jste s pervitinem v současnosti. Kus dotazu je pro mne trochu zmatený, nicméně jestli jsem to dobře pochopila, máte o přítele strach a chtěla byste mu pomoct. Zajímá Vás, jestli mu vůbec můžete pomoci, jak mu pomoci, zda vyhledat psychiatra (odbornou pomoc). V prvé řadě je na místě myslet na sebe a dát se do pořádku. Píšete, že jste na pokraji sil, unavená a vyčerpaná, nejste si jistá ani tím, zda jste nebo nejste na pervitinu závislá. V tuhle chvíli bych proto považovala za prvořadé, vyjasnit si právě tyhle otázky. Dokud sama nebudete v pořádku a nebudete mít jasno, jak to chcete s pervitinem mít dál, těžko pomůžete někomu jinému s pervitinem přestat. Když byste potřebovala někoho nestranného, s kým si o tomhle promluvit, můžete se obrátit na nejbližší kontaktní centrum a nebo AT poradnu (psycholog, psychiatr). Najdete ho v každém větším městě a nebo napište odkud jste a pošlu Vám kontakt. Je na každém z nás (tedy i na Vás a Vašem příteli) rozhodnout se sám za sebe, jestli chci nebo nechci brát drogy. Jestli bude chtít přítel přestat, musí to být jeho rozhodnutí a jeho boj. Vy ho v něm můžete jenom provázet, ale jednotlivé kroky byste měla nechat na něm. Pro Vás je možná Váš strach důležitý natolik, že s pervitinem přestanete. Přítel to však může mít jinak. Lidé, kteří berou drogy, zvládají se svým okolím dobře manipulovat. Nechtějí přijít o své blízké, ale ani o drogy. A tak se často stává, že slibují, vymlouvají se apod. a druzí jim odpouštějí a dávají nové a nové šance. Říká se tomu spoluzávislost. Až se budete s přítelem o těchto věcech bavit, zkuste se domluvit na pravidlech, která prostě omlouvat nepůjdou. Měla by být jasná a snadno kontrolovatelná (nezkontrolujete, jestli si drogu dal, ale uvidíte, jak se chová, jestli přišel v domluvený čas, jak dodržuje to, na čem se dohodnete apod.). Jestli jsem nějakou otázku přehlédla a nebo špatně pochopila, napište znovu. Hodně sil! Gabriela Koryntová.