závislost
Teta
Dobrý den, v rodině máme problém s drogově závislým 26ti letým chlapcem. Nepracuje, k matce ( vdově ) dojíždí občas na víkend, krade nejen peníze, ale i věci, které zřejmě prodává. Léčit se nechce, zřejmě mu tento způsob vyhovuje. Matka je zoufalá, ráda by mu pomohla.Je možné nějakým způsobem nařídit léčbu ? Nebo co s tím ?

Odpověděl:
Dobrý den, pokud se týká nedobrovolné léčby, ta je možná pouze v případě, že ji v rámci trestního řízení nařídí soud v rámci trestu jako tzv. ochranné opatření. To v praxi znamená, že závislý by nejdříve musel spáchat trestný čin (např. krádež, loupež, podvody) a soud by při vynášení rozsudku zohlednil, že léčba má smysl a nařídil by mu ji. Dále je nedobrovolná hospitalizace možná tehdy, když dotyčný ohrožuje na zdraví či životě sebe nebo své okolí. V takovém případě ho záchranka odveze na psychiatrii, kde si ho ponechají do té doby, než tento akutní stav odezní, což bývá maximálně pár dnů. Navíc zkušenosti jsou takové, že nedobrovolná léčba zřídka přinese očekávaný výsledek, závislý se zpravidla k užívání vrací. Pokud se týká konkrétní situace vaší příbuzné, chápu, že je zoufalá a chtěla by synovi nějak pomoci. Nicméně syn je dospělý a jestli chce drogy brát, je to jeho volba a jeho zodpovědnost. Ale bylo by dobré, aby jej matka v užívání nepodporovala - tzn. nedávat mu peníze, neposkytovat mu víkendový servis u ní doma a nepouštět ho do bytu, pokud se on chová, tak jako se k ní chová. V krajním případě na něj může za spáchané krádeže podat trestní oznámení (které lze kdykoli během řízení stáhnout). Možná že právě toto by pro syna bylo dalším signálem, že mu jeho závislost přináší problémy a měl by s tím něco dělat. Pro vaši příbuznou je to určitě velice těžká situace a myslím, že by jí pomohla nějaká profesionální podpora. Existují organizace, které poskytují poradenství rodinným příslušníkům závislých a bylo by rozumné, kdyby takové zařízení navštívila a probrala to s odborníky osobně. Když tak dejte vědět, kde by to mělo být a my vám zkusíme někoho doporučit. Přeji hodně štěstí.