eianda
syn přinesl ze základní školy žádost o potvrzení, že souhlasíme s náhodným testem na drogy a alkohol. Má na to základní škola právo dělat tyto testy bez přítomnosti zákonného zástupce? Týká se to celé školy od 1-9 třídy. děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, ohledně vašeho dotazu jsem kontaktovala Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám a přeji hodně štěstí. "Jak správně usuzujete, situace v tomto směru není právně zcela jednoznačná, což je ostatně důvodem toho, proč škola požaduje předchozí souhlas rodičů. Zejména u starších dětí, (např. 15leté děti v 9. třídě), je třeba brát v potaz, že způsobilost k právním úkonům nabývají postupně, čili fakticky testování mohou odmítnout, což se ostatně týká i dětí mladších. Škola nemá možnost je k testování fyzicky donutit, v takovém případě by test musel provést lékař, což by činil nejspíše z obavy o život a zdraví dítěte, event. v souvislosti s podezřením ze spáchání trestného činu dítětem. Pokud svému dítěti důvěřujete a s tímto způsobem jeho kontroly nesouhlasíte, doporučuji Vám souhlas neudělit, event. podepsat s výhradou, že v případě podezření na užití alkolu nebo jiné drogy Vaším dítětem, trváte na své přítomnosti při provádění orientačního testu. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."