pichnuti o jehlu
Dobry den, pritel se vcera pri ceste mhd zranil o jehlu, ktera byla v sedacce. Muzete mi prosim poradit, kde a na co vsechno by se mel nechat otestovat nebo jestli staci zajit za praktickym lekarem a ten ho posle na potrebna vysetreni? Dekuji. PS: Jsme z Prahy

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Setkávám se poprvé se zprávou o poranění o jehlu (z injekční stříkačky, předpokládám), která byla umístěna v sedačce MHD. S touto informací jsme se zatím setkali pouze díky hromadně šířenému poplašnému (nepravdivému) e-mailu, který se v minulosti objevil v ČR (viz www.hoax.cz/cze/index.php?action=hoax_detail&id=11). Prosím, zkuste mi pro informaci napsat, kde to bylo, v jakém dopravním prostředku, zda jste to hlásili někomu z řidičů/dispečerů nebo policii, aby byl potenciálně infikovaný materiál odstraněn, jaká byla jejich reakce... Mám na starost harm reduction a infekční choroby související s užíváním drog v Národním monitorovacím středisku pro drogy a drogové závislosti a tyto informace by pro mě byly skutečně užitečné. Pokud zajdete za praktickým lékařem, jistě pošle přítele na příslušná vyšetření (jedná se zejména o test na HIV a hepatitidu-žloutenku typu B a C). Naštěstí jsou viry všech těchto onemocnění extrémně citlivé na vyschnutí, takže vydrží aktivní na odhozené použité injekční stříkačce pouze několik minut. Riziko nákazy je tedy velmi malé, přítel by se musel poranit o jehlu, kterou nejdéle několik minut předtím použil drogově závislý, který trpěl oněmi zmíněnými chorobami. Pokud vím, tak zatím v ČR žádný případ takového přenosu nebyl prokázán. Čím nechci situaci bagatelizovat, riziko při náhodném poranění o infekční materiál je sice skutečně malé, nicméně přesto existuje. Případně se můžete obrátit na jakékoliv infekční oddělení nemocnic nebo zdravotní ústav/hygienickou stanici, popř. můžete využít například níže uvedený kontakt: AIDS Centrum, Fakultní nemocnice Bulovka Budínova 2, Praha 8, 180 01 telefon: 266 082 628, 266 082 629 Doc. MUDr. Marie Staňková, CSc. http://www.fnb.cz Zdravotní ústav Poradna HIV/AIDS Myslíkova 6, Praha 2, 120 00 telefon: 222 584 639 MUDr. Danuše Antošová http://www.zupraha.cz Poradna pro choroby jater pro Prahu a okolí testování na virové hepatitidy, HIV a jaterní testy Vladimírova 10, 140 00, Praha 4 telefon: 234 091 142 MUDr. Vratislav Řehák http://www.hepatitis.cz