dcera
Tono
Dobrý den, mám problém, resp. má dcera ve věku 16,5 má problém. Dcera je na internátě, studuje střední školu, domů jezdí na víkendy. Mám podezření, že více či méně nepravidelně kouří marihuanu, testík koupený v lékárně potvrdil. Nějakou dobu to pak bylo v pořádku. Nyní mám znovu podezření, dcera změnila i chování k nám jako rodičům, je nemluvná, pokud komunikuje, je urážlivá, náladová, slovně agresivní, prospěch ve škole rapidně klesá. Jakýkoli test odmítá reaguje dost nepřiměřeně při pouhé zmínce. Prosím o radu, jak do toho, jak moho pomoci, odkud začít. Škola mlčí, je přece výběrová, tam a drogy? Jen jsem naznačila a nesetkala jsem se s vůlí k řešení. Trochu se to tam drží pod pokličkou. Nevím, kudy do toho, abych nezpůsobila víc škody než užitku? Děkuji za odpověď, xxxxxx

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, dceří je 16,5 roku a podle Vašeho úsudku i na základě předchozí zkušenosti se domníváte, že experimentuje s marihuanou. Přes týden je dcera ve škole na internátě a vidíte se akorát o víkendu, kdy se Vám zdá podrážděná, náladová, slovně agresivní. Prospěch na výběrové škole, která dělá, že žádný problém není, klesá. Na jednu stranu určitá míra vzdoru a vymezování se vůči rodičů patří k tomuto věku a je přirozenou součástí vývoje. Někdy k tomu patří i zkoušení látek jako je alkohol, tabák a mezi dnešní mládeží i marihuana. Řada mladých projde ve svém životě obdobím, kdy s podobnými látkami nějakou dobu experimentuje a nemá to na jejich další vývoj žádný velký dopad. Na stranu druhou chápu Váš strach a obavy z toho, abyste nic nezanedbali. V podobné situaci jako Vy, je řada rodičů. Neví, co dělat, protože většina domluv, výhružek a zákazů vůbec nefunguje. Bohužel neexistuje žádný jasný a obecný návod. Jediné, co lze takhle na dálku obecně doporučit je s dcerou udržet kontakt. Není na škodu prostě si s ní promluvit o tom, jak se cítíte (máte o ní strach, obavy o její zdraví, budoucnost, je Vám líto, když se hádáte apod.), ptejte se na věci, kterým nerozumíte (jejím náladám, změně prospěchu) a zkuste zjistit, jak se cítí ona (možná jí jsou Vaše dotazy nepříjemná, možná je zamilovaná,...), jaký má názor na marihuanu, drogy a jejich užívání, co vlastně po užití marihuany cítila atd. Budete tak mít příležitost pochopit jí a zároveň jí dáte najevo, že Vás zajímá ona, její city i názory. Při takovém rozhovoru se však vyhněte výhružkám (obzvlášť těm, co nakonec nedodržíte), ultimátům ("už nikdy ..."), vydírání (pláč). A bude-li to možné, pokuste se domluvit třeba jen na pár základních pravidlech, jak budete společně fungovat a komunikovat. Myslím tím domluvit se např. na tom, kdo bude mít doma jaké povinnosti, jak to bude s kapesným, jaká jsou pravidla pro příchod domů ... a stejně jako Vy, má i Vaše dcera nějaká práva, např.právo na soukromí atd. Jistě vymyslíte svoje vlastní. A když budete domlouvat pravidla, můžete se také domluvit na sankcích pro případ, že je někdo nedodrží (a mezi nimi může být i společná návštěva nějaké rodinné poradny). Zatím Vám přeju hodně pevné nervy a trpělivosti. Gabriela Koryntová.