tchýně a alkohol
snacha
Zdravím, moje tchýně je v invalidním důchodu, bydlí sama v bytě na Ostravsku a když má peníze, je naložená v lihu. Peníze ji vystačí asi na 2 až 3 týdny po důchodu. Pomoc odmítá, když se napije je agresivní. Bojíme se, aby neohrožovala sebe nebo sousedy, v bytě už několikrát upadla, zlomila si ruku a pod. Na vaření používá plyn, to mi přijde také nebezpečné. Návštěvy odmítá, společné bydlení s ní nepřipadá v úvahu. Bydlíme 300 km daleko, rádi bychom jí platili nějakou službu, obědy, návštěvy lékaře, ale vše odmítá. Vím, jak to manžela trápí, myslím si, že by měla žít v nějaké léčebně, ale asi to bez jejího souhlasu nelze zařídit? Díky za každou radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel opravdu nejde hospitalozovat do léčebny někoho proti jeho vůli. Je to možné jedině v případě, kdy ohrozí závažně na zdraví nebo životě sebe nebo někoho jiného. Nestačí k tomu ale zlomená ruka. Vím, že je to velká bezmoc, ale bohužel pokud tchýně cokoli odmítá, nemůžete v tom směru moc udělat. Situace se pravděpodobně změní, až opravdu vážně onemocní, stane se nesoběstačnou nebo až se stane nějaký větší problém se sousedy, což ale nejsou zrovna dobré vyhlídky. Občas takoví lidé mění svoje odmítavé postoje pod tlakem zdravotních problémů a lékařů. Ale ne každému záleží na jeho zdraví. Zkuste se zamyslet, jestli neexistuje něco co by pro ni byla motivace alespoň k pravidelným návštěvám u lékaře nebo ke vpuštění pečovatelské služby, čím byste ji za to mohli "odměnit". Pokud existuje v její blízkosti někdo, s kým komunikuje, zkuste s ním spojit síly dohromady.