Štěpán Veis, dotaz 147801, odpoved
piko
no, praveze ja chodim do takeho centra...a otom to cele je...odovzdavam moc....a ked moc bude pozitivny, tak som mrtva, alebo ma vyhodia z domu, alebo ma poslu na liecenie...a toto ja nechcem...pretoze, nejsom dusevne pripravena nato, aby som prestala brat, a co chcem, je rozpravat sa otom s cudzim clovekom, psychiatrom, ktoremu mozem vsetko povedat, bez toho ze sa rodicia nieco dozvedia...a poslu ma na liecenie aj proti mojej voli...aby mi bolo lepsie, aby som to vsetko nemusela vsebe drzat, a dusit sa s tym.... mozete mi odporucit niakeho psychiatra?

Odpověděl:
Dobrý den, omluvám se, že reaguji na Váš dotaz ať teď. Možná že už je Vaše situace docela jiná… Každopádně k Vašim dotazům: je mi líto, ale psychiatra Vám doporučit nedokážu. Rozhodně se ale zkuste zeptat v kontaktním centru kam docházíte. Dále k Vašim obavám o to, co může někdo, s kým budete v kontaktu, sdělovat Vašim rodičům. Situace je taková, že každý z pracovníků, se kterým vstoupíte do kontaktu, musí zachovávat mlčenlivost o Vaší situaci. Nezaleží zda jde o psychiatra, psychologa nebo kontaktního pracovníka. Vy jste vždycky tím, kdo dává souhlas, aby Vámi určené osoby mohli být informovány. Bez Vašeho svolení to není možné. Z Vašeho dotazu jsem vyvodil, že jste pravděpodobně souhlasila, že budete docházet do kontaktního centra na kontrolu, zda jste čistá a o výsledku těchto kontrol jsou informováni Vaši rodiče. Rozumím tomu, že to není dobrá situace pro to, abyste k danému pracovníkovi, který vás kontroluje, zda neberete, cítila důvěru a svěřovala se svými problémy. Přesto si myslím, že můžete s danou osobou, nebo někým dalším v kontaktním centru, promluvit o tom, co se děje a co dělat dál, když víte, že budete mít pozitivní moč. Z mého pohledu Vám nezbývá než se zamyslet nad tím co dál. Rodiče Vás kontrolují, Vy berete drogy – dřív nebo později to vyjde najevo, taková je pravda. Přemýšlejte co je pro Vás teď důležité. Je to pervitin? Škola a maturita? Dobré vztahy s rodiči? Zkuste se nad tím zamyslet, možná se Vám pak budou lépe dělat další kroky. Když se rozhodnete s drogami skončit, asi bude zapotřebí projít nějakou formou léčby. Nemusíte se ale bát. Je dost možností, ze kterých si můžete vybrat tu, která Vám bude vyhovovat nejlíp. Není to pouze černobílé, jak se na první pohled zdá. Dovedl bych si představit ambulantní formu léčby, při které byste mohla pokračovat ve studiu a odmaturovat - to by se Vám s drogami s velikou pravděpodobností nepodařilo. Je mi líto, ale většinou tomu tak je… Ještě k Vašemu dotazu o dobrovolnosti léčby. Jste plnoletá a nikdo Vás tedy nemůže do léčby nutit. Ten krok musíte udělat sama. Nemusíte se tedy bát, že by Vás mohl někdo sebrat a někam odvézt. Zkuste se na to tedy podívat z té lepší stránky – jste to v tuto chvíli Vy, kdo si může vybírat. Ano, ještě si můžete vybírat. Za pár let na drogách by se Vám taky mohlo stát, že už by Vám nic jiného než léčba nezbývalo. Zdravím Vás a držím palce! Zkuste si opravdu v káčku, kam docházíte, promluvit o tom všem, o čem jste psala k nám do poradny. Pokud budete chtít, určitě to zůstane jen mezi vámi. Mějte se, Štěpán Veis