testováni THC
ferda
Jsem rozvedený a mám 2,5 letého syna , který je v péči mé bývalé ženy. Ona se neustále snaží bránit mi ve styku se synem . Podal jsem návrh k soudu . Teď zvolila jinou taktiku a tvrdí , že při vyzvedávání syna se jí zdá že jsem pod vlivem THC ( není to pravda , už víc jak tři měsíce vůbec nekouřím ). Vyžaduje, abych se nechal otestovat , ale testování by prováděla ona pomocí testů z lékarny . Jsem ochotný podstoupit drogové testy , ale odborné u lékaře , né od ní . Má na něco takového právo ?

Odpověděl:
Dobrý den, pokud by bývalá žena tvrdila u soudu nebo na odboru sociálně právní ochrany dětí, že se se synem stýkáte pod vlivem THC, musela by se věc prokazovat. Toto v žádném případě nedoporučuji dělat pomocí testů, jaké navrhuje, nýbrž testů, které byste si zajistil sám na některém odborném pracovišti, případně tak učinil soud. Můžete tedy k soudu v případě sporu o tuto věc přinést výsledky testů, které jste si zajistil sám (např. prostřednictvím lékaře, toxikologické laboratoře). Ohledně testů je třeba uvést následující: Testy z moči zakoupené v lékárně nemají 100% spolehlivost, test může vyjít falešně pozitivní, i když pravděpodobnost je malá - cca 1 %, a pokud testovaný užití popírá je třeba provést konfirmační test v laboratoři. Laboratorní testy si lze u lékaře vyžádat, ale bude to finančně nákladnější. Více informací ohledně testování na přítomnost drog lze získat telefonicky v Toxikologické laboratoři, Na Bojišti 3, 121 08 Praha 2, mail: toxi@lf1.cuni.cz, tel.: 224 964 349. Doba detekce užití THC z moči je 1 - 30 dní od posledního užití (vyjímečně i déle) dle předchozí intezity užívání. U občasného užívání se testy negativizují do cca 10 dnů - 2 týdnů. Z krve lze užití THC zjistit kratší dobu - max. 2 týdny. Pokud soud rozhodně o určitém režimu styku, tento režim platí tak, jak je ve výroku rozsudku a není závislý na testech či jiných zjištěních matky. Současně upozorňuji, že soud omezí rodičovský styk v zásadě pouze v případě, že by rodičovský styk znamenal skutečné nebezpečí či jinou újmu pro dítě (obvykle se tak děje např. v souvislosti s trestnou činností rodiče proti dítěti a v jiných závažných případech). Za PPANO, JUDr. Ing. Helena Svatošová Jana Marečková