Prosím poraďte
Jirka
Má přítelkyně (30let), se kterou mám dvouletého syna (na kterém mi mimochodem moc záleží), je závislá na pervitinu, zřejmě už si i píchá. Seznámil jsem se s ní před 4 lety, v té době mi sama řekla, že užívala pervitin, dle jejích slov toužila po dítěti a partnerském vztahu, ale že s tím skoncovala. Za posledních přibližně 6 měsíců se její chování změnilo, dost často není celou noc doma, má depresivní až agresivní nálady, zdá se mi že i strácí zájem o dítě, když se jí zeptám jestli užívá, většinou to zkončí hádkou a výhružkami z její strany, že mě opustí i se synem. Vyvrcholilo to dnes, po včerejší noci, kdy se vrátila v 8 hodin ráno a já našel v jejím autě obal od jehly k injekční stříkačce a desinfekci. Už mi bylo vše jasné a dal jí ultimátum, že buď s tím urychleně zkoncuje, nebo zařídím abych dostal syna do svojí péče. Opět to skončilo hádkou a vyhrožovala mi, že mě udá, že jsem pedofil (což je samozřejmě nesmysl, syna mám moc rád a záleži mi na něm)! Ona nic nepřizná a neustále tvrdí, že nic nebere a napadám ji neprávem. Jsem bezradný, chci jí pomoct, ale nevím jak dál.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, píšete, že jste přítelkyni již nějakou dobu podezíral z užívání pervitinu. Poznal jste to podle jejích nálad, toulání po nocích,... ale pokusy o hovor na dané téma skončili hádkami. Máte syna. Oba ho máte rádi. Vám nejspíš záleží i na přítelkyni. Ta braní drog popírá, a vyhrožuje Vám, že se synem odejde a nebo Vás udá jako pedofila, Vy jí dáváte ultimátum - drogy nebo rodina. Poměrně vyhrocená situace. Nedivím se ani tomu, že chcete přítelkyni pomoct, ani tomu, že se cítíte bezradný a nevíte jak dál. Nicméně je jen na Vaší přítelkyni, jestli se rozhodne dál v užívání drog pokračovat i přes rizika, která to s sebou přínáší (ztrátu Vás, dítěte, zklamání,...). Nikdo ji nemůže v braní pervitinu bránit. Rozhodnutí je jen na ní. Jediné, co můžete dělat Vy, je si s ní promluvit. Dopředu si ale promyslete, co jí chcete říct. Zkuste při tom udržet chladnou hlavu a vyhnout se hádkám. Buďte konstruktivní. Nevyhrožujte ničím, co pak nebudete schopen udělat (pozor na ultimáta, ze kterých ustoupíte). Nevydírejte, nevyčítejte. Můžete mluvit o tom, jak se cítíte (strach o ni, o dítě, co bude, bezmoc, touha pomoci jí), řekněte jí, co cítíte k ní, co s Vámi dělá to, co se děje, že Vás trápí, když ji takhle vidíte, že nerozumíte tomu, co se děje apod. Mluvte o sobě a svých pocitech, ne o tom, jak je špatná ona. Můžete se zkusit domluvit na nějakých pravidlech - vyhněte se klidně i tématu drogy, ale bavte se o věcech, které jsou jasné - např. chození domů, utrácení peněz, povinnosti v domácnosti, v péči o syna ... domluvte na začátek jen pár přesných a jasných pravidel, jejichž součástí bude i to, co se stane, když ta pravidla někdo poruší. Musíte pak ale být důsledný a domluveným pravidlům dostát!!! Když tomu tak nebude, dáváte tím vlastně najevo, že se nic hrozného neděje. Situace je vážná! Přítelkyně užívá nejspíš drogy, hádáte se, navzájem si vyhrožujete synem,... V tak těžké situace je na místě obrátit se na odbornou pomoc, např. vyhledat nějakou poradnu pro rodiny a blízké těch, kteří drogy užívají. V Praze jich je několik, ale nevím, odkud jste. Jestli byste měl zájem, ozvěte se znovu. Jinak Vám držím palce, přeju hodně sil a trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová.