Muj pritel pije
Stepanka
Dobry den. Muj pritel, ktereho znam 3 mesice, ale na kterem mi uz ted hodne zalezi, se ukazal byt nejspis zavislym na alkoholu. Bydli na vesnici, kde navstevuje mistni hospodu cca 2x tydne, kde si da kolem 5piv, nekdy min. Maximum 8 piv. Nekdy prida i tvrdy alkohol. V me spolecnosti vypil nejvice 5 piv. Vyvstala debata o jeho piti. Netusila jsem, ze pije takto pravidelne a tolik. Je to zvyk - pivo je soucasti jeho zivota uz nekolik let, jiz na vysoke podnikaly parby se sudem atd. Neuvedomuje si, ze pije vic nez je prilezitostna mira.Mam take strach, ze pokud by omezil piti prede mnou, o to vic bude pit sam, kdyz se mnou neni. Prosim o Vas nazor, nakolik je zavisly, a take o doporuceni, jak se zachovat, co udelat, aby si svoji zavislost uvedomil a jednal.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, zdá se, že Váš přítel je se svou mírou pití alkoholu spokojený. Jestli je alkoholik, nebo ne možná není až tak důležité, různí lidé by na to asi měli různé názory. Pravda je, že pije rozhodně víc, než se považuje za zdravou normu, na druhou straně do normy české vesnice se nejspíš vejde. Co je ale důležité je, jak to ovlivňuje váš společný vztah. Jestliže Vy vidíte v jeho pití potíž, máte na to právo. On si může uvědomit, že je to problém tak, že mu budete dávat najevo svou nespokojenost. Na druhou stranu musíte počítat i s variantou, že dá přednost životu s pravidelným pitím před životem s Vámi. Určitě tedy nebuďte tolerantní k něčemu co je naprosto proti Vašemu přesvědčení a co by Vám dřív nebo později stejně vadilo. Na druhou stranu i on má právo si vybrat.