alkoholismus?
m.
dobrý den, zřejmě trpím zvláštním druhem alkoholismu, alkohol piji pouze příležitostně /cca 1x za dva týdny/ a sám si ho dám pouze k jídlu, nikdy mi nechybí, vyjímečně mám chuť na pivo, ale jakmile začnu pít nedokážu přestat, pokud na to myslím udržím se a jdu domů s pocitem, že jsem moc nepil, jenže ve skutečtnosti jsem pro veřejnost "normálně opilý". Většinou ale zapomenu a pak o sobě nevím, mám okno, vyvádím hrozné věci, nebo jenom spím, ztrácím věci..atd. pak se náhle proberu a jdu domů, nebo si dám ještě v klidu pivo a jdu domů. důsledky mi dojdou druhý den, někdy se stane /pokud mám čas a přístup k alkoholu/, že se napiji hned ráno znovu a pak propiju další den/bývá to ovšem velmi vyjímečné /1x -2x za rok/ největší problém je ale neuvěřitelně nízká tolerance k alkoholu, někdy /je to různé/ mi stačí tři piva, abych ztratil soudnost a pil do opilosti vždycky jsem pil dost, ale maximálně jednou týdně, nedokážu chodit pravidelně do hospody, nebaví mě to mám fungující skvělou rodinu, dobrou práci, koníčky, nikdo nic netuší a já se vlastně už nemůžu ani napít ve společnosti, abych se nemusel hlídat. tento stav trvá tak rok a přišel naprosto nečekaně. v mládí jsem prodělal hepatitidu B, tak mám pravděpodobně oslabená játra...poraďte co s tím,

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, děkuji Vám za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátil. Píšete, že v momentě, kdy se napijete, poměrně rychle ztrácíte zábrany (nedokážete přestat pít, vyvádíte hrozné věci, ztrácíte předměty, máte okna, někdy jen spíte,...). Když nemáte k pití příležitost, nevadí Vám to. Nemáte pocit, že byste alkohol k životu nutně potřeboval. Takové věci se Vám nestávají příliš často, ale na druhou stranu Vás omezujení ve společenském životě, kdy se musíte hlídat, abyste se vůbec nenapil. Také jste se zmínil o tom, že jste měl v minulosti žloutenku typu B a možná máte oslabená játra. Nikdo o Vašem problému neví a podle toho, jak o problému píšete, to vypadá, že jste na něj sám, možná se stydíte a nevíte si příliš rady. Na druhou stranu máte fungující skvělou rodinu, koníčky, dobrou práci. Chcete poradit, co s tím. Doporučila bych Vám tedy dvě věci: 1. zajít za lékařem, ideálně hepatologem, který by zjistil v jakém stavu jsou Vaše játra a jak jste na tom zdravotně; 2. rada se týká toho, že jste na tohle všechno sám - doporučila bych Vám najít si někoho, komu věříte, a s problémem se mu svěřit. Kdybyste se bál svěřit rodině, můžete se obrátit např. na AT poradnu, která je v každém větším městě. V rozhovoru s někým dalším, se Vám možná uleví, bude se Vám lépe přemýšlet o tom, proč to takhle s alkoholem máte (v jakých situacích se Vám to stává, jaký pocit máte před událostí, jaký během a jaký potom, co děláte,...). Možná to skončí tak, že prostě přestanete pít alkohol; možná přijdete na jiné řešení. Jinak máte pravdu, že to, co popisujete, není obvyklé. Na druhou stranu lidé mají s alkoholem problémy od nepaměti - někteří jsou závislý po pár měsících nebo letech pití, jiní nikdy, někteří mají po napití velké výpadky paměti, jiní si zhuntují játra, mozek ... a někomu se nestane nic. Tak Vám přeju hodně odvahy, sil a důvěry. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když dáte vědět, jak se Vám daří.