Rada
andysz
Mám problém. Jeden člověk bere drogy. Čichal toluen. Nyní nevím, na čem frčí. Při rozhovoru s ním má chvíle, kdy neregauje na mé otázky a odpovídá z cesty. Také si hovoří sám pro sebe, trpí samomluvou, je hyperaktivní a bývá někdy i mimo realitu. Chtěla jsem se zeptat. Lze podat žádost o omezení či zbavení způsobilosti k právním úkonům? Nejsem si totiž jistá, zda vše chápe. Ovšem na sociálku i na pracák dojde a vyřídí si potřebné věci. Mám nadtím otazník, zda to udělat či nikoli. Nebo co byste doporučoval? Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, samotné užívání drog bez další závažné psychiatrické diagnózy, byť má na dotyčného negativní psychické dopady, není pro soud kvalifikovaným důvodem pro vynesení rozsudku o omezení či zbavení způsobilosti k právním úkonům. Zvláště pak, pokud dotyčný je schopen obstarat si na úřadech potřebné záležitosti. Navíc samotné omezení způsobilosti ještě není prostředkem k zajištění léčby či abstinence závislého. Toto tedy rozhodně není vhodná cesta, jak problém řešit. Bohužel, nepíšete žádné podrobnosti o situaci závislého, ani jaký je váš vztah k němu, zda se jedná o rodinného příslušníka nebo kamaráda, nemohu vám tedy poskytnout další rady a informace, jak postupovat a co by bylo za daných podmínek optimální. Zkuste tedy napsat více a pokusíme se vymyslet, co s tím. Přeji hodně štěstí.