kojení
Mak
Jsem občasnou uživatelkou heroinu v podobě vdechování výparů. Během těhotenství jsem se tomu úspěšně vyhýbala, ale teď v době kojení již nejsem schopna se tomu ubránit. Zajímá mne, zda-li je nějaká studie na vědeckém podkladu, která by jasně uváděla, v jakém množství se může heroin při vdechování dostat do mléka. Užívám max 0,5g 1-2x týdně. S kojením nechci přestat. Na netu-na stránkách týkajících se porodnictví jsem objevila info o možné koncentraci morfinu v mateřském mléce a jeho klinický význam pro dítě. Bylo zde uvedeno, že klinický význam je nepravděpodobný, proto se domnívám, že množství heroinu, které užívám a jeho způsob užití má taktéž nepravděpodobný význam pro dítě. O heroinu jsem nic nenašla. Na svém dítěti jsem doposud neshledala žádné náznaky ve změně chování či miózu 0-8 hodin po užití. Normálně prospívá a mateřské mléko mu dle ukazatelů přírůstku svědčí.

Odpověděl: Jakub Minařík
Pokud opiát přechází do mateřského mléka má potenciál vyvolat závislost se všemi jejími důsledky. V zásadě bych vnímal jako nejvážnější riziko snadnější vznik závislosti v dospívání a dospělosti, ev. behaviorální toxicitu, tedy poruchy chování a učení v dospělosti. Ohledně morfia - nepochybně se jednalo o terapeutické dávky, a ještě nejspíše v kontextu akutní léčby bolesti. To, co vy děláte, není akutní léčba, ale spíše pravidelné užívání i když ne denní a užíváte velmi pravděpodobně mnohonásobek terapeutické dávky. A to velmi pravděpodobně klinický význam mít bude. Prostě se zkuste heroinu vyhnout, v případě akcelerace užívání važte variantu kojení zcela vynechat.