diagnostika a léčení závislosti
jaromir
Dobrý den, dovoluji si požádat o zodpovězení následujcích dotazů. Dotaz č. 1 Jaké konktrétní prostředky jsou na thu k dispozici k prokázání užívání marihuany, nebo kde a za jakých podmínek lze užívání drogy prokázat? Dotaz č. 2 Jak postupovat při prokázání užívání drogy ? Dotaz č. 3 Jaké jsou formy léčby ? Dotaz č. 4 Je léčba hrazena ze všeobecného zdravotního pojištění ? Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vezmu to tedy také postupně: 1.přítomnost drog v organismu se zjišťuje nejčastěji z moči. Existují testy na jednotlivé drogy a pak i multi-test na několik drog současně. Testy se provádějí v toxikologické laboratoři. Jednodušší variantou je koupit je v lékárně. Ne ve všech je mají, měli by vám ale minimálně doporučit, kam se obrátit. 2.hlavní problém s testováním drog není v tom, kde testy sehnat a jak jsou složité. Jde spíš o to, celou situaci dobře rozmyslet a ošetřit tak, aby nezpůsobila víc škody než užitku. Tím, že svému dítěti či jinému blízkému člověku budete dělat testy na drogy, můžete narušit důvěru a komunikaci mezi vámi. Je vždycky dobré si o situaci předem promluvit a vysvětlit si vzájemně svůj pohled na věc tak, aby druhá strana chápala, proč k tomuto kroku přistupujete. Je také dobré odpovědět si předem na některé otázky, jako např. co to bude řešit? Co budete dělat s informací, kterou z testu dostanete, pokud bude pozitivní, co podniknete dál? Pokud negativní, budete mít pouze informaci, že v posledním týdnu neměl Váš syn pervitin a v posledním přinejlepším měsíci marihuanu, atd. Proto považuji testy na drogy až za jednu z krajních a bohužel i málo platných variant jak zacházet s podezřením na drogy. Vždy je lepší komunikace. 3.léčba existuje ambulantní nebo pobytová, něco mezi je ještě denní stacionář, kterých je po republice také pár k dispozici. Pobytová léčba je buď v psychiatrické léčebně na specializovaném oddělení nebo v terapeutické komunitě. Ta trvá nejdéle, většinou se volí až v případech, kdy selže možnost zvládnout závislost amulantně. Jsou také speciální zařízení pro nezletilé. O druhu léčby, který je pro toho kterého člověka vhodný je dobré poradit se s odborníkem 4.léčba ve státních zařízeních je hrazena, v terapeutických komunitách bývá většinou určitá spoluúčast.