závislost na marihuaně
mama
Dobrý den, máme obavy, že náš 24letý syn (jinak nekuřák a sportovec) začíná být závislý na užívání marihuany. Sice slíbil, že přestane, a my ho nechceme podceňovat, ale myslíme si, že"sliby,chyby" a "důvěřuj, ale prověřuj".Existuje,nějaký přístroj, kterým by se dala změřit výše hladiny marihuany v tělě? Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o syna obavy. Nicméně bych Vás chtěla ujistit, že závislost na marihuaně je poměrně raritní záležitost a syn by k tomu potřeboval po několik let kouřit marihuanu denně. Což v jeho případě úplně nepředpokládám. Váš syn je dospělý a pokud se jinak chová bezproblémově - chodí do práce nebo do školy, sportuje, nemáte s ním jinak nějaké závažnější problémy... tak si myslím, že ho občasné užívání marihuany pravděpodobně moc neohrožuje. Ano, existují testy, kterými se dá prokázat, zda dotyčný v poslední době marihuanu užil nebo ne. Jedná se o jednorázové orientační testy, které fungují na principu těhotenského testu a dají se koupit v lékárně nebo přes internet (např. na www.lekarna.cz) a jeden test na THC (účinná látka marihuany) stojí cca 100 Kč. Test se provádí ze vzorku moči. Jen si říkám, co budete dělat, pokud testy budou pozitivní, tedy co se bude dít, jestliže zjistíte, že syn marihuanu kouří dál. V jeho věku už sankce, které se dají použít u teenagera, asi úplně platit nebudou. Vím, že marihuana je nelegální droga a že její užívání má svá rizika, nicméně tato rizika jsou ve srovnání s jinými drogami poměrně malá (a to i ve srovnání s alkoholem). Myslím, že by bylo v tomto případě asi nejlepší pokusit se synovi důvěřovat. Pokud by se u něj projevily nějaké nápadné změny v chování a nějaké výrazné problémy, tak napište a zkusíme vymyslet, co by se s tím dalo dělat. Zatím přeji hodně štěstí.