Kouření marihuany
Křížovka
Vážení, mám téměř 18 ti letého syna, který denně kouří marihuanu.Se svým synem mluvím otevřeně zhruba tak od 12 tilet o drogách, četl knihy, poznal i příběhy dětí mých přátel, kteří jsou na drogách, v podstatě na ulici. Přesto je přesvědčen, že on takto nikdy nemůže dopadnout, protože to svinstvo(tím myslí tvrdé drogy) by si nikdy nevzal. Je názoru, že marihuana je neškodná a že absolutně není závislý, a že může kdykoliv přestat. Na mé argumenty, že když kouří trávu každý den, že je to už závislost, odpoví, že tomu nerozumím a že má vše pod kontrolou. Vůbec nechce pochopit, že porušuje zákony, podle něj deeleři s trávou nedělají nic špatného. Jeho argument je, že my jsme taky závislí, když kouříme a pijeme občas alkohol. Což má samozřejmě pravdu, takže se těžko odporuje. Je v druhém ročníku lycea, nepropadá, má většinou několik čtyrek, samozřejmě chodí za školu, podvádí s omluvnými listy a pokud mu na něco přijdu lže do poslední vteřiny. poslední měsíce jsme zaregistrovali, že si bral peníze, které máme na domácnost, padesátikorunu, stovku, peníze jsme už schovali. Nedávno jsme zaregistrovali, že si občas bere i z našich peněženek. Také menší částky. Nevím co máme dělat, zákazy si myslím jsou bezpředmětné. Odpoledne je kontrola nemožná. Sebrat mu celé kapesné si myslíme,že taky nic neřeší, máme strach, že by je krad někde jinde. Poslední dobou se snažíme, aby dodržoval určitá pravidla, ze školy do 18,30 doma,o víkendech nesmí přespávat u kamarádů, kapesné 250- Kč na týden jsme mu ponechali, kupujeme mu sami kredit na telefon, kontrolujeme zda si koupil kupon na MHD, pokud chce jít do kina, nebo na muziku peníze mu na to dáme. Snažíme se být s ním v kontaktu, občas s námi jde do divadla. Přesto si myslím, že ať uděláme cokoliv, on si stejně bude dělat po svém. Mám strach, aby nepřešel na jiné drogy, aby si tzv. nevyhulil mozek, o zdraví ani nemluvě. Možná jsme udělali chybu, že jsme se snažili s ním mluvit jako s dospělým, snažili se s ním být kamarádi, nehrát si na tzv. neomylné rodiče, nechávali mu volnost, nejen v rozhodování, o všem s ním mluvili, fakt nevím, teď když to po sobě čtu, to vypadá jak jsem úžasní rodiče, což tak samozřejmě není, občas jsme se před ním hádali, bohužel oba dva s manželem kouříme, až na některá období, kdy se snažíme přestat. Manžel občas přijde z hospody až v noci a ráno je evidentní, že nepřišel střízlivý. Máme spoustu přátel, chodíme na kulturu, do hospody. Také si loni sehnal vodní dýmku, a my jsme mu ji tolerovali, až teď před nedávnem mu ji manžel sebral. Dokonce jsme mu dovolili, aby si jen tak na pozorování vypěstoval v květináči jednu rostlinu marihuany. Mysleli jsme, že když mu nebudeme naprosto všechno zakazovat, že to bude brát v pohodě. Mohli byste nám poradit, co dělat, aby přestal a nebo alespoň kouření trávy omezil. Děkuji a zdravím Jitka Desenská

Odpověděl:
Dobrý den, omlouváme se za zpožděnou odpověď, máme toho mnoho. V prvé řadě si myslím, že si nemáte co vyčítat. Ideální rodič neexistuje, ale nemám pocit, že byste něco zanedbala nebo někde udělala vyloženou chybu. Ve výchově máte bohužel vždycky jen omezené možnosti a výsledek nezávisí zdaleka pouze na vás ;-). V prvé řadě si myslím, že byste s problémem neměla zůstávat sama, ale měla byste vyhledat odbornou pomoc - zařízení, kde probíhá poradenství pro rodiče uživatelů drog. V Praze je to Poradna pro rodiče v Café Therapy, Školská 30, Mgr. Čtrnáctá, tel.:284 824 234. Pokud jste z jiného regionu a budete mít problém něco sehnat, ozvěte se. Názory vašeho syna asi těžko změníte. Když už ale nemá náhled na své dost rizikové užívání, měl by alespoň respektovat pravidla slušného soužití a váš majetek. Stavte na tom, že umíte se synem otevřeně komunikovat (to je vaše veliká výhoda) a domluvte si jasná pravidla, včetně sankcí, se kterými bude souhlasit. Tím ho budete tlačit k tomu, aby za sebe sám převzal odpovědnost - zákazy mají opačný účinek. Právo veta je však na vaší straně, ať se mu to líbí nebo ne. Jediný způsob, jak může vám i sobě dokázat, že není závislý, je na zkoušku vysadit užívání. Doporučená doba je 3 měsíce. Můžete mu pomoci nahlédnout, co všechno je kvůli trávě ochoten riskovat. Konflikt se zákonem, vaše dobré vztahy - dokonce vám krade peníze, svoje zdraví, problémy ve škole... Vaše pití a kouření možná není nejlepší příklad, ale s jeho hulením to moc nesouvisí. Vy dodržujete pravidla, jste zodpovědní sami za sebe a předpokládám, že vám to nezpůsobuje problémy v životě. Synova situace je jiná. Snad vám moje odpověď v rámci omezených možností on-line poradny k něčemu bude. Pokuste se vyhledat zmíněné poradenství a bude-li třeba, ozvěte se. Příště budeme rychlejší. Hodně štěstí. TN