moje holka potrebuje moct
marlin
Dobry den chtel bych poradit chodil se z holkou asi tak 2 tejdny a dozvedel sem se ze bere rok pernik tak sme si dali konec chtel sem ji pomoct ale ona mi rekla ze co kdyz nechci pomoc tak sem ji nechal a neni to tak davno co mi napsala ze sem mel pravdu ze pernik je svinstvo a ze chce prestat a ze by potrebovala ode me pomoct nevim ja to mam udelat protoze vim ze kdyz to brala rok ze to nebude tak lechky a ze enjde ze dne na den presatat ja to vim podle sebe ja kourim 2 roky a vubec mi nejde prestat a koureni neni tak zavazny jako pernik tak bych potreboval pomoct predem dekuju z pozdravem marlin

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Píšete o přítelkyni, se kterou jste se rozešel po dvou týdnech, kdy Vám řekla, že již rok užívá pervitin. Tehdy to byl pro Vás jeden z důvodů, proč vztah ukončit. Nyní (nevím, po jaké době) se na Vás obrátila s žádostí o pomoc. Rád byste jí pomohl, ale víte, že to asi nebude jednoduché, a tak jste se obrátil na nás. Máte naprostou pravdu, že to jednoduché většinou není. Na pervitinu sice nevzniká fyzická závislost, tzn. že člověku není fyzicky špatně, když pervitin nemá. Ale za to na něm vzniká velmi silná psychická závislost - člověk je nervózní, nepříjemný, náladový, nic ho nebaví, nemá na nic chuť ani náladu, často trpí něčím, co je podobné depresím, špatně spí atd. Často se tyto stavy zhoršují ve stresu a zátěžových situacích, a mohou se vracet i po řadě měsíců (někdy i let) abstinence. Když chce člověk s pervitinem přestat, musí si najít svůj vlastní důvod a doopravdy se sám za sebe rozhodnout! Následně musí změnit spoustu věcí ve svém životě - denní režim, kamarády, zvyky ... tolik změn s sebou nese spoustu stresu a často to nebývá nic zábavného a jednoduchého. Najít ten svůj velký důvod není jednoduché! Vaší kamarádce by s hledáním takového důvodu mohli pomoci odborníci z oblasti závislostí. Najde je v tzv. Kontaktním centru (v každém větším městě nějaké je). Vy byste ji mohl dát kontakt, případně ji tam doprovodit. Můžete jí v prvních měsících pomáhat tím, že pro ni budete jeden z kamarádů, kteří drogy neberou. Jenom si dejte velký pozor na to, aby Vás nevyměnila za pervitin a nestal jste se tak její novou závislostí! Bude to vyžadovat z Vaší strany dopředu si ujasnit, co pro ni a za jakých podmínek můžete a chcete udělat, a pak v tom být naprosto důsledný! (Např. scházet se jednou týdně a ne vícekrát, aby se na Vás neupnula; trávit spolu dopředu domluvený čas jen pokud nebude pod vlivem pervitinu apod.) Tím, že jí budete pomáhat, berete na sebe roli zachránce (spasitele?) a ta s sebou nese i kus zodpovědnosti! Čím míň zodpovědnosti za další dění budete mít, tím lépe - tím více ji ponese ona sama! Za to, co se povede, i za to, co se nepovede! Znamená to za prvé: že když brát nebude, bude vědět, že je to její rozhodnutí, bude znát své důvody a ani ztráta Vašeho přítelství její abstinenci neohrozí; za druhé: když se rozhodne brát, bude to jenom její rozhodnutí, za které ponese zodpovědnost a nebude to později moci svádět na nikoho z okolí. Nevím, jestli jsem srozumitelná. Takže kdyby bylo něco nejasné, nebo jste potřeboval kontakt na Kontaktní centrum ve Vašem okolí, ozvěte se znovu. S pozdravem a s příním velké trpělivosti, Gabriela Koryntová.