Dobrý den, můj přítel je z libereckého kraje a má velké podezření, že jeho 17-i letý syn bere drogy. Vztahy v jejich rodině jsou však prapodivné, chybí komunikace, oba rodiče se bojí pravdy, mám pocit, že se i bojí reakcí svého syna. Prosím poraďte, jak šetrně zjistit, zda tomu tak opravdu je...na koho se obrátit, jak zpočátku postupovat... Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, nejen, že se radí těžko takhle přes internet, ale ještě těžší je to zprostředkovaně, přes třetí osobu - tedy Vašemu příteli přes Vás. Ale v zásadě jde o to, aby spolu rodina komunikovala a mluvila o věcech na rovinu, bez urážek, výčitek, vydírání a nereálných výhružek. Často to však bývá tak, že právě komunikace nefunguje už docela dlouho. Píšete, že i v rodině přítele, je to prapodivné - vztahy, komunikace. Píšete, že se rodiče bojí pravdy i reakce svého syna. Obojí je vcelku pochopitelné a přirozené - vždyť jde o dítě a člověk se bojí o jeho zdraví a život. I proto bývá někdy jednodušší problém nevidět, než si ho přiznat a řešit. Zpravidla se v podobných situacích doporučuje: 1. aby si promluvili rodiče a zaujali jednotný postoj; 2. domluvili si společné setkání se synem; 3. dohodli se všichni společně na tom, jak to bude dál vypadat - tedy i se synem. Důležité je mít na paměti, že by měl být člověk konstruktivní a jednat pokud možno s chladnou hlavou. Nezabírá pláč, výčitky, obviňování, vyhrožování něčím, co pak nedodržím apod. Ideální je soustředit se na jasné věci, na svoje pocity a potřeby (mluvit o sobě, svých obavách), na chování - docházka domů, povinnosti a práva každého v domácnosti, kapesné atd. Synovi je 17 let. Rodiče tedy mají právo ho třeba odvézt na detoxifikační jednotku, nechat ho tam zavřít a nebo otestovat - ale většina podobných zásahů bývá neefektivní, velmi citlivě ovlivní důvěru v rodině a mělo by jít tedy o jednu z posledních možností. Tak jak říkám - doporučuji komunikovat! A jestli to rodina nezvládne sama, může se poohlédnout po nějaké poradně v okolí. Buď můžete sami zkusit najít nejbližší např. kontaktní centrum a zeptat se na doporučení a nebo napište, kam by rodina mohla dorazit a zkusíme něco najít. Zatím Vám a hlavně rodině Vašeho přítele držím palce a jsem s pozdravem, Gabriela Koryntová.