ztráta paměti při pití alkoholu
mik
Dobrý den do poradny, chtěl bych se dozvědět více o vlivu alkoholu na mozek, zejména na paměťovou funkci. Proč dochází při pití alkoholu k dočasné ztrátě paměti? Proč je můj scénář pití odlišný od "tipického" scénáře, jenž uvádí: Zpočátku se nevyskytují typické projevy opilosti, je patrná euforie a snižuje se schopnost výkonů vyžadujících pozornost a soustředění, jako je řízení auta. Uvolňují se zábrany, člověk je více „společenský“. Někdy ovšem také více „sebevědomý“ a agresivní. Po vypití dalšího alkoholu k tomu přistupují vážnější poruchy pozornosti, poruchy řeči („setřelá řeč“) a rovnováhy („vrávorání“), ztráta sebekontroly, které se pak stupňují, posléze se přidává spavost („umakartové čelo – usnutí v hospodě hlavou na stole), nevolnost a zvracení. odlišnost nastává v bodě, kdy zatím nedochází k poruše řeči, ani rovnováhy, nedochází ke spavosti a zvracení, ale dochází ke ztrátě paměti tohoto celého dění (*). Proč se ráno probudím v posteli, převlečen ve svém triku na spaní, boty srovnány u dveří a bunda na háčku jak má být a já přitom nevím jak jsem došel domů a o čem že jsme si to v hospodě povídali. ??? (*) důkazem jsou fotky a výpovědi ostatních. Bez odpovědí typu: "to se stává" , "to je normální" se obejdu. Prosím o odbornější vysvětlení, případně o odkaz na jiný zdroj či literaturu. Děkuji ! :)

Odpověděl: Jakub Minařík
Nu, odpověď je celkem jednoduchá. Pokud se vám to stává vždy, když se napijete, a ne až v situaci, když jste ožralý jak Dán (Dánové prominou), tak je to prostě individuelní odchylka v průběhu snášenlivosti alkoholu - celkem nic neobvyklého. Každý lékař vám řekne, že když dáte lék pacientovy tak 99,9% ma něj reaguje prakticky stejně. 0,099% reaguje výrazně odlišně. 0,001% reaguje zcela za hranicí chápání a někdy i vysvětlitelných mechanismů. Obvykle se ale příčinu takové reakce podaří vysvětlit - obvykle se jedná o alergie, různé metabolocké defekty, ... Někdy pacienti dokonce při takové reakci zemřou, i když dostali nějaký úplně obyčejný lék v úplně obvyklé dávce. U alkoholu existuje zcela zásadní odchylka v reakci, která se nazývá patická opilost. To co popisujete není sice patická opilost, ale amnesie, kterou trpíte je prostě ne až tak neběžná ani podivná. Alkohol je celkem výrazně neurotoxický, dosti hrubým způsobem narušuje nejen fungování, ale dokonce existenci neuronů. Pro porovnání - efekt heroinu na nervovou tkáň není zdaleka tak nebezpečný. Navíc popisujete stav kdy se jedinec látkou předávkuje a to celkem hrubým způsobem. Odezva těla pak může být jedinci nepříjemná a z jeho pohledu nevysvětlitelná. Sečteno a podtrženo - váš mozek vykazuje nižší odolnost vůči alkoholu. Z mechanismů které vám mohou pomoci - krom doporučení se alkoholu vystříhat a nebo pít střídmě - mě napadá - vyrážet na večírky odpočatý, v klidu, pomoci by mohly vyšší dávky vitaminu B, nebo nootropik, ty alespoň několik dní před pitím. Na druhé straně mě napadá, že kdybych měl před plánovaným mejdanem jíst týden denně 12 gramů Geratamu a 5 tablet vitaminu B, tak bych snad raději nepil. Stačí takhle? :-)