streetworker
yate
Dobrý den, ráda bych se zeptala na práci streetworkerů. Už dlouho mě drogy lákají, nejen jejich požití ale hlavně o drogy samotné. Nechtěla bych skončit jako feťačka, ale zároveň bych chtěla s drogama přicházet do styku. Alespoň jako streetworker. Četla jsem si podmínky téhle práce. Není to zrovna lehké. Jsem v prvním ročníku na Obchodní akademii. Vím že mám ještě čas, ale už o tom celkem přemýšlým. No ale hlavně sem se chtěla zeptat jestly by bylo možné, abych se mohla zúčastnit nějakého výjezdu do terénu, právě s nějakým streetworkerem? Abych viděla na vlastní oči, co to obnáší, a jestly bych to zvládla. Děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, můžu mluvit za Terénní programy SANANIM, kde jsem pracoval 6 let. Podmínky pro práci streetworkera jsou: Věk minimálně 21 let, minimálně dokončené středoškolské vzdělání (nejlépe však vyšší vzdělání se zaměřením na sociální práci a příbuzné obory), ujasněný vztah k drogám a osobnostní zralost. Velmi podobné podmínky platí i pro stážisty. Vzhledem k tomu, že jste v prvním ročníku na střední škole, máte na tuto práci ještě dost času. Berte v potaz, že většina klientů využívajících služeb pražských terénních pracovníků je téměř o 10 let starší než vy a dost pravděpodobně neodpovídá vašim romantickým představám (tím se vás nechci dotknout, ale mluvím z vlastní zkušenosti;-). To, že vás drogy v tomto věku lákají není neobvyklé. Je dobře, že před nimi máte respekt, ale pokud chcete pomáhat lidem, kteří drogy berou, musíte mít sama zcela jasno, na které straně stojíte. Tím, že si s jejich pomocí budete ujasňovat, kam vlastně chcete patřit, ničemu nepomůžete. Zní to tvrdě, ale je to tak. Tím vás od vašeho úsilí ale rozhodně nechci odradit. Dodělejte střední školu, po ní se začněte zabývat třeba sociální prací, psychologií, adiktologií nebo příbuznými obory. Pokud vám vaše nadšení vydrží, bude to znamenat, že se i vaše motivace změnila a budete mít v tomto oboru dveře otevřené. Velmi rád bych se s vámi v budoucnu setkal coby se svou kolegyní, ale velmi nerad bych vás potkal jako svou klientku. Volba však leží na vás. Opatrujte se. TN