Gumiska
Nejprve bych chtela podekovat za zodpovezeni dotazu ohledne lability....Muj kamarad (16) je tak trochu na hlavu (lehka mozkova disfunkce,chodil na logopedii ale moc to nepomohlo,neumi pismenka napr. R , L, M.Tak jen jak moc mu neco hrozi ja osobne myslym ze sance tu jsou,ale taky nemusi bejt.Dekuji ze odpoved.P.S.:Byl 2 mesice v detske psichiatrice lecebne v Motole kuli problemum ve skole

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud má Váš kamarád lehkou mozkovou dysfunkci (LMD) a kvůli potížím s učením, které jsou pravděpodobně důsledkem této dysfunkce, byl hospitalizovaný na dětské psychiatrii, tak si myslím, že při kouření marihuany tu určitě nějaká vyšší rizika jsou. Přinejmenším mám za to, že jeho potíže se soustředěním a učením, které souvisí s LMD, se mohou zhoršit. Většinou se takové zhoršení poznávacích funkcí včetně soustředění a paměti spontánně upraví, pokud kouřit přestane. Může tu být také vyšší riziko rozvoje závislosti, i když závislost na marihuaně je poměrně řídká záležitost. Bez toho, abych věděla podrobnosti z jeho psychiatrické diagnózy, ale nemohu úplně posoudit, nakolik je u něj velké riziko rozvoje nějakých dalších závažnějších psychických stavů jako je např. deprese, úzkostné nebo psychotické stavy. LMD je složitá záležitost a její projevy mohou být velmi různorodé. Rozvoj nějaké duševní poruchy v souvislosti s drogami záleží také i na ostatních faktorech, jako je dědičnost v rodině, sociální a rodinná situace dotyčného a podobně. Mluvila jste s ním o jeho kouření trávy a víte, jak on sám se k tomu staví? Zda si uvědomuje, že by mu kouření marihuany mohlo v douhodobém horizontu nějak uškodit?