pervitin
gabusa
Dobry den, chci se zeptat, zda clovek, ktery bral pervitin asi pul roku a v posledni dobe priblizne gram kazdy den, muze prestat brat ze dne na den bez nejakych abstinencnich potizi.Jedna se o meho manzela.Udajne nebere 14dni a je v pohode.To tvrdi jeho rodice, u kterych si nasel azil po tom, co byl z naseho bytu vyveden za domaci nasili.Nalehaji na me, at stahnu zalobu na rozvod manzelstvi, ze manzel uz je cisty.Ja mam vsak obavy, ze 14dni abstinence je malo.Slysela jsem vsak i nazor, ze pokud bral tak dlouho a tak hodne, musi i ted brat bud mensi mnozstvi nebo se zklidnovat leky. Ze by mel velke abstinencni potize, ktere by tezko zvladl bez pomoci.Dekuji za odpoved. Gabriela.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás složitá situace a že si nejste úplně jistá, jak postupovat dál. Nicméně, pokud bral manžel pervitin dlouhodobě, tak čtrnáct dní abstinence je opravdu málo. Pervitin při vysazení nezpůsobuje nějaké závažné odvykací příznaky, rozhodně ne abstinenční syndrom, jaký je například typický u opiátů. Odvykací stav je spíše psychického charakteru a je v zásadě způsobený vyčerpáním organismu po užívání pervitinu. Takže manžel sice nyní nemusí prožívat žádné závažné stavy, ale jeho budoucí abstinencí bych si po 14 dnech nebyla moc jistá. Mám za to, že manžel by potřeboval nějakou odbornou pomoc, aby byl schopný vydržet abstinovat. Samozřejmě to uvádím i z toho důvodu, že tato čtrnáctidenní abstinence je informace z druhé ruky a také nepíšete nic o manželově motivaci abstinovat dál. Jako zásadní se mi ale jeví informace, že manžel Vám ubližoval a že došlo (či docházelo) k domácímu násilí a že mu byl zakázán pobyt doma a kontakt s Vámi policií. Nevím, nakolik tato situace souvisela s jeho užíváním pervitinu, ale pro další trvání manželství se mi jeví přinejmenším stejně zásadní řešit tento problém jako problém s pervitinem. Napadá mě, zda za manžela vyjednávají jeho rodiče nebo zda se Vám byl schopen nějakým způsobem omluvit, říct, že s pervitinem chce přestat? Mám pocit, že na Vás spíše tlačí jeho rodiče. Po tom, co se u Vás dělo, mi podání žádost o rozvod připadá jako zcela legitimní. Je ovšem na Vás, jak se rozhodnete a zda chcete dát manželovi šanci. Jen si říkám, zda jste si skutečně jistá, že se situace změní a zda by tato šance nebyla také třeba už několikátá v řadě, kdy se ale nezměnilo vůbec nic. Nevím, jaké jsou Vaše předchozí zkušenosti, tak se možná jen domýšlím. Ale přemýšlejte o tom, sama za sebe, nikoli na základě tlaku jeho rodičů, jak by vaše společná budoucnost vypadala dál. Možná by nebylo do věci, kdybyste se o tom mohla poradit s někým z odborníků, abyste získala potřebnou podporu a ujasnila si, jak vlastně chcete postupovat dál. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí a myslete teď především na sebe.