dotaz
standa
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Mám skoro 16 náctiletou dceru a v poslední době mám podezření nato, že užívá nějaké drogy. Konkrétně jsme u ní našli nějaké trubičky, cigeretové papírky a blíže nespecikovanou drť čehosi hnědozeleného. Také se změnílo její chování, ale to již před rokem. Do dneška jsme si to chování vysvětlovali pubertou, ale po tomto zjištění máme jiné podezření. Je podrážděná a velmi nepřátelská vůči manželce. Prosíme o radu, jestli na ni zatlačit a zkusit aby se přiznala, nebo ještě zkusit vypozorovat další příznaky. Jde nám o to, abychom neudělali hůře než lépe. Uvažujeme o koupi nějakého detekčního přístroje na kontrolu ze slin. Má to nějaký smysl? Jak dlouho se látka ve slinách udrží? Děkuji za radu

Odpověděl: Jakub Minařík
Jestli ta blíže nespecifikovaná hnědotelená drť vypadá jako rostlinného původu, tak by se mohlo jednat o konopí (hašiš a marihuana). Ty by snad nemuselo znamenat takovou tragedii, jsou to přeci jen drogy s relativně malou mírou rizika. Nasvědčovaly by tomu i ty papírky. Ty trubičky mě matou. Pokud se jedná o sklo, tak by to mohli být speciální dýmky na marihuanu. Pokud jsou to ale nastříhaná brčka, tak to by mohlo být na šňupání pervitinu, kokainu, ... A to bych považoval za větší problém. Pokud si někdo opatří takové vybavení, obvyklle se nejedná o jednorázový experiment. Nu, co s tím - osobně bych doporučoval nespecifický tlak - nenápadně kontrolovat docházku do školy, prospěch, ... Ev. na dceru tlačit ve smyslu domácích povonností (jsi dospělá, tak se musíš umět o sebe postarat, co kdybys vyprala, vyžehlila, zašla na nákup, ... Nu, pokud zjisdtíte, že se situace dekompenzuje, nejspíše se jedná o vážnější problém a pak bych zvažoval o konzultaci o tom, co s tím. Na testování bych zase moc nespoléhal. Testy jsou co do výsledku ošidné a hlavně vám řeknou to, co víte (že je nějaký problém), ale ne co s tím udělat. Víte, ona situace, kdy se ukáže, že dítě bere drogy, může taky znamenat, že se situace dramatrcky zhorší - protože pak už je to váš problém a ne dítěte (tak si to mnohdy děti překládají). Držím palce a klidně ještě napište, pokud byste měli další otázky. :-)