subutex a těhotenství
máma
Dr. Minařík Pane doktore, děkuji za odpověď ohledně užívání subutexu u těhotné přítelkyně syna. Vyhledala jsem si všechny dostupné informace a dočetla jsem se, že by se subutex neměl brát v posledních 3 měsících těhotenství. Z Vaší odpovědi jsem nabyla dojmu, že to snad možné je, samozřejmě chápu, že je to asi lepší, než heroin, který brali před těhotenstvím. Snažila jsem se s oběma mluvit alespoň o snižování dávky, navíc má holčina žloutenku typu C a v nalezených informacích jsem četla, že by se subutex neměl brát při problémech s játry . Mohu se alespoň uklidňovat tím, že kromě závislosti miminka po narození mu nehrozí žádné jiné poškození? Myslím tím způsobené užíváním subutexu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Stabilní substituce je vždy lepší, než dekompenzovaná těhotná, ev. těhotná, která relapsuje heroin. Snižování dávek bych doporučil jen řízené lékařem a konzultované gynekologem. Víte, ono to nebrat v posledních 3 měsících tak nějak předpokládá vysazení v 5 měsíci. Od 6 měsíce je moudřejší nevyzazovat, resp. vysadit jen tehdy, když o to těhotná stojí a aktivně spolupracuje. A taky je na malé dávce. Lze například dokončit detoxifikaci tam, kde je po delším snižování dávka na 2 mg denně buprenorfinu a při neinjekčním užívání. Jinak je riziko předčasného porodu značné. No, dítěti hrozí krom té závislosti také žloutenka typu C, pokud jí matka trpí.