náběh na alkoholismus
Termoska
Dobrý den, mám přítele, který hodně pije alkohol. Chci s ním založit rodinu, ale bojím se, aby se nestal alkoholikem. Myslíte, že tomu jeho příznaky nasvědčují? Pije cca 1-2x za týden (většinou jen v pátek). Vždy se úplně ožere, vypije např. až 10 piv a 10 zelených. Panáky pije jako bohatýr, chvíli jsem si myslela, že to dělá, aby byl za “frajera”, ale jinak má sebevědomí celkem dost. Možná se opíjí, aby na něco zapoměl?! Když se opije, druží se s každým nejhorším ožralou, svléká se, snaží se na sebe strhnout pozornost (to dělá i za střízliva J) a občas bývá i slovně agresivní vůči mně (ne sprostý, ale řekne mi třeba, ať mu dám pokoj, když ho nabádám k umírněnosti). Co je nehorší je, že on není schopen přestat “kalit”, dokud všichni z hospody neodejdou. A když je v nonstopu a všichni jeho kamarádi odejdou, tak občas zůstane tam i sám s těmi nejhoršími alkoholiky. Jinak studuje už mnoho let vysokou školu, při tom trochu pracuje, je to povaleč a lenoch, ale je snad schopen se postarat o sebe a o rodinu. Že je lenoch mu ale nevyčítám, kdyby mi rodiče přilepšovali, taky bych do práce nechodila. Koníčky má – PC, kolo, apod. Tohle se děje jen vždy v pátek večer. Tehdy také silně kouří. Tvrdí, že s alkoholem problém nemá, a že až budeme vyrábět děti, tak že toho nechá, že já přece také piju (ale tak 10x méně než on – což si neuvědomuje), že jeho kamarádi pijí stejně jako on, atd … Taky říká, že je to jediný den v týdnu, kdy se vidí s kamarády, a když mu navrhnu, aby se teda s nimi scházel jindy (jako já – máme společné kamarády), vždy si najde výmluvu. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, těžko odhadnout, co přítel udělá, až budete mít děti. Může se úplně změnit a do hospody zajít občas na chvíli. Může od Vás také naopak utíkat čím dál víc. Ale to Vám nikdo dopředu nezaručí. Určitá nezdrženlivost v jeho chování je patrná, to je pravda. Záleží ale také na tom, jak probíhá Vaše soužití po zbytek týdne, jak jste s ním jinak spokojená a co všechno mu dokážete tolerovat. Po pravdě řečeno, je to takový "národní sport", jít se koncem týdne opít do hospody, takže celkem chápu, proč mu to nepřipadá divné. Možná se potřebuje odreagovat od nějakého stresu. Zkuste mu nabídnout na páteční večer nějakou jinou zábavu, která by ho lákala, např. sport. A jestli je ochotný kvůli Vašemu otěhotnní přestat pít, je to také dost vstřícný krok. Můžete mu zkusit dát šanci, pokud to opravdu splní, mohlo by to znamenat, že pro něj alkohol přeci jen tolik neznamená.