spolužačka
zlanicka
Dobrý den,kamarádka spolužačka z dětství je nyní narkomanka. Její rodina se snažila, jak mohla, do špatné společnosti by se také asi nedostala, kdyby ji nevyhledávala. Od malička byla zvláštní dítě, i když ne na první pohled. Na základce - cigarety, tetování, šňupání paralenu, místo školy do baru, sebepoškozování rozžhaveným zapalovačem, zájem o satanismus, magii, piercing... Ale nikdy ne za účelem zaujmout ostatní, ale za účelem uspokojit svoji touhu po takových věcech. Vůbec není hloupá a umí být milá, sympatická a přesvědčivá... Neočekávám, že mi zde stanovíte diagnózu, závěry... - ptám se spíš obecně. Je možné, aby se člověk narodil s poruchou osobnosti, která ho předurčí k tomu, aby z něj vyrostl člověk, jehož cílem je fyzicky se ničit, nemít pud sebezáchovy, zajímat se o vše, co je jedovaté, zdraví škodlivé...? Pokud je cílem těchto lidí se sebepoškozovat a není možné je motivovat k jinému životnímu cíli, pak se dá pochopit, že jejich léčba z drogové závislosti nemůže být úspěšná a ztrácí smysl. Kromě Vaší odpovědi bych byla velice vděčná za doporučení na nějakou literaturu, pokud Vás něco napadne. Uvítám i odbornou medicínskou literaturu. Spoluačka nyní žije někde na ulici, vyjímečně se omží doma, její rodina je z toho zničená a pořád stojí na pomezí dvou možností - zda ji zachraňovat, nebo ji nechat osudu. Moc ráda bych si na toto udělala názor, a proto Vás prosím o pomoc při získávání informací. Díky za ně předem.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,existují různé názorové proudy při hledání příčin závislosti a vůbec sebepoškozujícího chování. Je možné vypozorovat určité stopy až do útlého věku, některé povahové vlastnosti a jejich kombinace způsobují větší náchylnost k takovému chování. Velkou roli ale hraje především vývoj, rodina, zážitky během dětství a puberty a to jak se k nim dospělí v okolí staví. Neříkám tím, že za závislost může rodina, ale je to souhra mnoha okolností. Jednou z hlavních charakteristik podobných lidí bývá narušené vnímání sama sebe a také narušené sociální vztahy. To je dost široká kategorie a nabývá různých podob. Spoustu užitečných informací na toto téma najdete např. na serveru www.odrogach.cz. Tam najdete i nějakou literaturu, další např. na stránkách primáře MUDr. Nešpora www.drnespor.eu. Trochu netradičně jsou vztahové souvislosti drogově závislých podány např. v knize Bláznit je lidské (http://www.grada.cz/katalog/seznam/blaznit-je-lidske/)