přítel alkoholik
Jana
S mým přítelem jsme spolu 4 roky, je mu 21 let. Už od začátku u něho byli patrné příznaky alkoholismu. Rád se napil a pil víc než jeho vrstevníci- asi t je dáno tím že jeho nejlepší přítel je o dost starší a má už rodinu. S ním vlastně začal pít. No a teď je to horší a horší. Pije každý den. Někdy si dá jen 6 piv a jde domů ale když jde s klukama tak třeba pije dokud u toho neusne nebo dokud mu nedojdou peníze. A je to každý den. Jeho rodiče to samozřejmě ví (bydlí u nich) ale nic s tím nedělají. Já už mu několikrát řekla že má problém ale on si to prostě nepřipouští. a nepřipoští si to z toho důvodu, že když někdy týden nepije (kvůli sáce, samozřejmě se vsází o flašku), tak u toho nemá žádný absťák. Takže on si myslí že je v pohodě. Jenomže já myslím že není. On už nemyslí na nic jinýho než na pití. Všechny peníze si přepočítává kolik za to mohlo být piv nebo když se ho zeptám co budeme dělat zítra tak je protivnej ale jediný na co myslí je, kam zítra půjdem na pivo. Nebo když jedem na chatu, zajímá ho jenom co budeme pít. a podobně. Mám dotaz- je to alkoholik? co mám dělat? strašně ráda bych mu pomohla ale myslím že to sama nedokážu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, i když nemá přítel fyzické příznaky, splňuje většinu předpokladů, aby se dal nazvat alkoholikem. Jemu to zjevně zatím nevadí, jeho rodiče to asi příliš nezajímá. Takže se zdá, že největší problém s tím máte Vy. Bude tedy asi na Vás, abyste se rozhodla co jste ještě schopná tolerovat a co už je za Vašimi hranicemi. Pokud nechcete, aby přítel pil, bylo by dobré, kdybyste s ním nechodila do hospod, ani nekupovala alkohol na chatu, na kterou společně jedete. Jinak mu dáváte nejasné signály a on může těžko začít brát vážně Vaše námitky. Zkuste místo alkoholu nabídnout jinou zábavu. V rozhovorech na toto téma by bylo dobré nevyčítat nebo nestrašit, ale říci mu upřímně, jak se v takovém vztahu Vy cítíte a z čeho máte strach. Možná to uslyší spíš,než že on má problém.