Dotaz
Klaudie
Dobrý den, mám dotaz můj kluk začal brát pervitin. Může ho brát asi 2,5 měsíce. Asi před 3 měsíci se chytil špatných kamarádů. Poslední 2 měsíce se chová a jinak a vůbec to není on. chětla bych mu pomoci, ale nevím jak, je plnoletý. Nwví, že já to vím, ale nepřizná se. Jeho rodiče to taky nevědí a přes ně to řešit nechci. Bez těchto kamarádů by si to nikdy nevzal, myslím si, že ještě není závislý na tom. potřebovala bych ho od nich dostat k jeho původním kamarádům. Nejhorší je, že ho ty kamarádi a má s nima zábavu a nemyslí si, že potřebuje pomoci. Zábava je například hraní automatů a je schopný s těmito kamarády být i celý dny a noci. Mám obavy aby se s ním něco nestalo, má astma a různé další alergie. Tímto vás žádám o radu. Nemohli by jste mi poradit co s tím?? předem děkuji za ochotu a odpověd.

Odpověděl:
Váš dotaz se zadal dvakrát, kopíruji vám sem odpověď kolegy Tomáše Nedvěda. Dobrý den, Klaudie, pomoci lze bohužel jen tomu, kdo je připraven pomoc přijmout. Obávám se, že máte velmi omezené možnosti. Jediné, co se dá v této situaci udělat je rozvíjet u něj rozpory mezi tím, co reálně dělá a tím, jak situaci sám vidí. Tzn. upozorňovat ho na rizika jeho chování, ukazovat mu všechny stinné stránky jeho užívání atd. Dejte mu najevo, že o něj máte strach. Pokud se u něj objeví tendence ke změně, maximálně jí podpořte. Můžete se také pokusit naplánovat mu nějaký program s jeho původními kamarády... Bylo by také dobré přiznat mu, že to víte. Bez toho není možné se o celé věci otevřeně bavit. Jestli se přizná nebo ne, už není tak důležité. Hlavně nepodlehněte iluzi, že mu budete lépe rozumnět jen tehdy, když sama začnete pervitin brát. Možná to zní hloupě, ale naše zkušenost ukazuje, že takhle se k drogám dostala spousta lidí, kteří se podobně jako vy snažili "zachránit" své blízké. Hodně štěstí a klidné svátky. TN