Syn bere pervitin
Ducan
Dobrý den, synovi je 18 let, je studentem gymnázia, jeho prospěch se za poslední rok a půl rapidně zhoršil, před rokem byl vyšetřován pro krádeže, měl velké absence ve škole Začali jsme si všímat změn v jeho chování, dříve jsme to připisovali pouze pubertě. Samozřejmě jsme s ním hovořili o problematice drog, vždy nás ujistil že žádný problém tohoto druhu nemá. Začaly se ztrácet peníze.Dnes jsme zavezli do laboratoře vzorek moči s pozitivním výsledkem na THC a pervitin. Syn popřel pravidelné braní pervitinu s tím, že ho okusil náhodně před dlouhou dobou (měsíc a déle). Nevěřím tomu a mám podezření že je již pravidelným konzumentem. Při klidném rozhovoru na toto téma vše bagatelizuje. Situaci nechci zbytečně vyhrotit ale vím že je potřeba jednat. Poraďte jak postupovat dále, zatím nepomáhají ani rozhovory syna s jeho sourozenci, kteří mají zájem aby se změnil ale jeho reakcí je lhaní, zapírání a podrážděné reakce. Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, pervitin v moči je detekovatelný zhruba do 3 dnů od posledního užití. THC se v moči může vyskytovat déle v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Je chvályhodné, že řešíte situaci v klidu a snažíte se o otevřenou komunikaci. To je jedním z předpokladů úspěchu. Někdy však příliš liberální přístup není na místě. Váš syn je sice plnoletý, ale chodí ještě na střední školu, bydlí s vámi a vy ho živíte. Z toho vyplývá, že máte plné právo klást si podmínky. Pokud chcete nadále provádět testování jeho moči, mělo by to být výsledkem vzájemné dohody. Vy musíte mít jasno v tom, co uděláte v případě pozitivního výsledku a stejně tak by s tím měl být seznámen váš syn - tím nechci říct, že s tím musí souhlasit. Obávám se, že v této fázi nelze od syna očekávat zázračnou změnu jeho náhledu na situaci. Léčit lze jen toho, kdo je připraven alespoň k minimální spolupráci. To, co pro něj teď můžete udělat, je neulehčovat mu jeho braní. Doporučuji vám využít nějaké odborné poradenství. Internetová poradna má v tomto ohledu velmi omezené možnosti. Jste-li z Prahy, doporučuji Poradnu pro rodiče v kavárně Therapy, Školská 30, http://www.cafe-therapy.cz/ Nejste-li z Prahy, obraťte se na místní kontaktní centrum, kde by vám měli poskytnout další informace. Pokud budete mít problém s vyhledáním kontaktu, napište, z jakého jste regionu a my vám s tím pomůžeme. Hodně štěstí. TN