alkohol
Dobrý den, je nějaká rada či pomoc, jak donutit matku na léčení? Pije zhruba rok, poslední době dost intenzivně, několik dní v kuse je mimo, bere do toho prášky, brufen, na spaní, v noci padá z postele, neví o sobě, kde je, nic. Žije s otcem, já s bratrem již máme vlastní rodiny. Zkoušeli jsme domlouvat, prosit, ale vždy došlo jen na sliby a slzy. Jak dlouho tohle může člověk vydržet? Navíc má vysoký tlak, otékají nohy, pohybuje se minimálně, již nepracuje, musela i z tohoto důvodu skončit. Nevím, co by jí mohlo přimět k tomu, aby se šla dobrovolně léčit, aby uznala, že máme problém. Chtěla bych jí pomoci,ale nevím, jak.. Ani náš malý syn, vnouček, není motivací, již několikrát vyhrožovala sebevraždou, myslím, že je teď situace uplně nejhořší, kdy byla. Děkuji za odpověď, Jana, Liberec

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, není moc cest, jak člověka na léčení donutit, můžete ho ale zkusit k němu zmotivovat. Nedobrovolné léčení je možné jen tehdy, pokud dotyčný sám sebe nebo někoho druhého bezprostředně ohrožuje na životě. Což by se v případě vaší maminky stát mohlo, naštěstí k tomu zatím nebyl důvod. Zkuste se spojit ve svém úsilí hlavně s otcem, ten s ní žije a má na ní nejspíš největší vliv. Bavte se s ní o tom, co jí trápí, zkuste to co nejvíce bez výčitek a vyhrožování. Spíše jí chvalte, když něco udělá jinak. Také by mohla více slyšet na svůj somatický stav, který je dost nebezpečný v kombinaci s alkoholem. Pokud by byla ochotná například s otcem dohromady zajít za nějakým odborníkem, bylo by to skvělé. Nebyla by "černou ovcí" ona sama, ale problém by byl jejich společný, což by pro ni mohlo být přijatelnější. Jistě by bylo dobré, kdyby deprese, nespavost a další potíže začala řešit spíše s psychiatrem než alkoholem. I by jí to více pomohlo. Potřebné kontakty případně najdete na www.drogy-info.cz, když zadáte lokalitu a druh zařízení. Pokud by jste nenašla, co potřebujete napište, ráda Vám kontakty zašlu.