kam patří durman
markéta
prosím, zajímalo by mě , kam se řadí durman. je to omamná, psychotropní látka, přípravek obsahující omamnou či psychotropní látku, prekursor či jed......kam se prostě řadí zda se na něj vztahuje protidrogový zákon. Moc děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, přeposílám vám odpověď Mgr. Hany Gajdošíkové z Právní poradny A.N.O., se kterou jsem váš dotaz konzultovala, a která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. "Hlavní látky obsažené v durmanu, tj. atropin, skopolamin a hyoscyamin nejsou na seznamu omamných a psychotropních látek dle zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách. Všechny tři látky jsou však jedy a jsou výslovně uvedeny v nařízení vlády č. 114/1999 Sb., kterým se pro účely trestního zákona stanoví, co se považuje za jedy, nakažlivé choroby a škůdce. Tzv. drogové trestné činy, tj. zejména § 187 až 188 tr. zákona se vztahují nejen na nedovolené zacházení s omamnými a psychotropními látkami, ale zahrnují i nedovolené zacházení s jedy. Současně jsou všechny tři látky způsobilé nepřiznivě ovlivnit psychiku ve smyslu § 89, odst. 10 trestního zákona, dle něhož "Návykovou látkou se rozumí alkohol, omamné látky, psychotropní látky a ostatní látky způsobilé nepříznivě ovlivnit psychiku člověka nebo jeho ovládací nebo rozpoznávací schopnosti nebo sociální chování." Další drogový trestný čin, upravený v trestním zákoně tj. § 188a – šíření toxikomanie se vztahuje na veškeré návykové látky dle shora uvedené definice bez ohledu na to, zda jsou uvedeny ve zvláštních zákonech, postačil by posudek znalce o nepříznivých účincích např. na psychiku. V případě nedovoleného zacházení s durmanem, extrakty z něj apod. byste nepochybně byla ohrožena trestním stíháním, nehledě na možné trestněprávní následky v případě újmy na zdraví třetím osobám, pokud byste durman někomu podala. Důrazně nedoporučujeme jakékoliv experimenty s rostlinou durman, neboť její požití je vysoce rizikové až život ohrožující. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."