pro p.Veise
Mamka
Dobrý den, děkuju moc za odpověď. V zařízení, které jste mně doporučil jsem byla 2x. jednou sama a jednou s manželem. Probrali jsme naši situaci, ale další schůzku si už s námi nedomluvili. Od té poslední SMS, před týdnem, kdy mě syn oslovil paní....., se už naozval, ani si nepřišel pro zbytek věcí a nevrátil klíče. Chci se zeptat, jestli teď budeme postupovat správně, když už vyměníme zámek? Také se blíží Vánoce, máme to nechat tak a vůbec ho nekontaktovat, když on sám o to nemá zájem? Je to strašně těžké, vědět jak se zachovat, aby to bylo ku prospěchu věci. Psychologa určitě navštívím. Mějte se, pěkné Vánoce. Mamka

Odpověděl:
Dobrý den, omlouvám se za časovou prodlevu s odpovědí na Váš dotaz - byl jsem pracovně vytížen. K Vašemu dotazu, respektive situaci u Vás, bych rád napsal jen pár myšlenek, co mě napadají. Divím se, že nebyla domluvena další schůzka v zařízení, které jste navštívila. Bylo by to rozhodně na místě. To, co v posledních dotazech popisujete je nepříjemný, ale zcela běžný, průběh situace, kdy dítě, v reakci na problém, ať už je jakýkoli, opouští domov. Chce to někoho, kdo by Vás mohl tímto obdobím provést. Odborník přes závislosti může být jedním z těch, kteří Vám můžou pomoci nalézt odpovědi na otázky, které si (a také mně) pokládáte. Není na ně univerzální odpověď. Poradce by Vám mohl pomoci udělat si jasno v tom, co vlastně chcete a jak toho dosáhnout. Rozhodnutí pak musíte udělat Vy sama. Je mi to lito, ale jak už jsem dříve psal, možnosti internetového poradenství jsou omezené. V situaci, ve které se nalézáte Vy, je nezbytný (a jediný smysluplný, účinný) osobní kontakt - tváří v tvář. Na dálku je možné pouze podat základní informace, kontakt na koho se obrátit, jaké kroky učinit jako první atd. Dále už naše síly nesahají. Z našeho kontaktu přes dotazy v poradně mám také dojem, že se problém dostává stále víc na Vaší stranu. Myslím tím to, že hlavně Vy teď potřebujete pomoci najít způsob jak se ke všemu postavit. První kroky jsou za Vámi. Teď jde o to najít postoj, ve kterém Vám půjde s tím, co se odehrává a asi ještě po nějaký čas bude odehrávat, žít a vydržet. Péči věnujte hlavně sobě. Iniciativu v kontaktu nechte na synovi. Pokud se bude chtít ozvat, ozve se. Pokud nepůjde o vyvolávání konfliktů, není důvod proč se nestýkat. Shrnul bych to tedy: rozhodně bych doporučil další kontakt se zařízením, kde jste byli. A také - pokud se už tak nestalo - obrátit se na psychologa, případně lékaře - psychiatra, který by se věnoval přímo Vám. Jsem přesvědčen, že odborník, kterému byste se svěřila do péče Vy sama, by Vám také mohl pomoci najít odpovědi na Vaše otázky a hlavně učinit to, čím procházíte, snesitelnějším. Zdravím Vás, Štěpán Veis