táta alkoholik-2
tento dotaz jsem již jednou posílala, ale pravděpodobně se nezaregistroval. jelikož jsem na něj doposud nedostala odpoveď Dobrý den ještě jednou bych chtěla reagovat na Vaši odpověď. Myslíte si, že by tedy bylo vhodné mu dát jasně najevo, že tato situace je již neúnosná a já jakožto člen rodiny jsem tedy vzala odvahu do hrsti a začala to řešit? Vysvětlit mu jak ubližuje svému, tělu, jak se postupně ničí jeho orgány a hlavně jak ubližuje nám. Poté tedy zvolit nějaké ty pravidla, např. že k nim budu jezdit pravidelně jednou za měsíc i s budoucím vnoučetem, pokud bude chtít může nám kdykoliv zavolat a popovídat si. Když to nepomůže tak dát nějaké tvrdší ultimátum, jako třeba, že je nebudu navštěvovat vůbec, nebo něco podobného? Jenom nevím jak mu říct, že se na alkohol nesmí už ani podívat a to ani ve výjimečných situacích. Tohle on nepochopí a nevezme to. Do té hospody má moc blízko a přemlouvání kamarádů bude silnější než jeho rodina, která to s ním myslí dobře-i když on si bude myslet úplný opak. Bylo by tedy vhodné když já nemám žádnou kontrolu (jelikož s němi nebydlím), aby to nějak kontrolovala třeba mamka. Nevím tedy jak, jelikož je pracovně taky dost vytížená a doma se zdržuje krátce, otec tedy zůstává často sám doma a co jiného dělat než jít do hospody. Je vůbec možnost jak ho kontrolovat, nebo má se to? Jinak pocházíme z Jižní Moravy, nejblíže máme Brno nebo Znojmo. Jak zmiňujete, asi by bylo nejlepší zajít do nějaké poradny, ale obávám se že to nepůjde. jak jsme už psala v předchozím dotaze, není u nás běžné řešit problémy mluvením a nedovedu si představit tam dovláčet rodiče. To bych tam šla sama :-((( děkuji mnohokrát, určitě začnu tyhle problémy řešit a za pomoc Vám velice děkuji Ve skrytu duše doufám, aby to dopadlo dobře

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Ještě jednou, dobrý den a díky za důvěru, se kterou jste se na naši poradnu obrátila. Ptáte se, jestli máte dát tátovi jasně najevo, že je situace pro Vás dále neúnosná a že berete odvahu do hrsti a začnete hledat řešení. Popisujete, jak by to mohlo vypadat - můžete mu zkusit vysvětlit, jak ubližuje sobě a svému tělu, ale i Vám. Chcete mu nabídnout možnost Vám kdykoli zavolat a popovídat si. Zvažujete jestli mu dát jasné ultimátum a jak by takové ultimátum mohlo vypadat. Nevíte, jak mu vysvětlit, že už nikdy nesmí po alkoholu sáhnout. Klást si podobné otázky v Vaší situaci je docela pochopitelné. Můžete se rozhodnout, že zkusíte něco podniknout, stejně tak můžete žít dál v tom, jak to bylo dosud. Obě rozhodnutí s sebou nesou určitá rizika i výhody a jsou z mého pohledu pochopitelná. (Budete-li chtít něco dělat, může se stát, že se rozhádáte jak s otcem, tak matkou. Nepodniknete-li nic, bude Vás trápit, že jste nic nezkusila.) Nikdo jiný za Vás ale takové rozhodnutí neudělá. Můžete udělat přesně to, co popisujete - zkusit otci vysvětlit, jak ničí sebe, svoje tělo a ubližuje svým blízkým (to nejspíš ví, zkuste tuhle část zkrátit a věnovat se tomu, jak moc Vám na něm záleží a máte ho ráda); můžete mu říct, co se Vám nelíbí jeho chování, když je opilý; a můžete se s ním domluvit na pravidlech - třeba že budete jezdit na návštěvy jen tehdy, nebude-li ten den pít apod. Můžete být i tvrdší, ale vždy dejte pozor na to, abyste byla schopná při porušení pravidel dostát i sankci - tj. nepřijet a nebo odjet, když zjistíte, že se zase chová jako opilec. Jestli, jak a kdy to na otce zapůsobí, se v tuhle chvíli dá jen odhadovat. Už minule jsme se bavili o tom, že je to běh na dlouhou trať a tak je skutečně na místě obrátit se na nějakou poradnu, kde by ten běh s Vámi mohli pozorovat, dodali Vám energie, sledovali účinky. Píšete, že to máte kousek do Brna. Protože tamější organizace, které se zabývají alkoholismem dobře neznám, doporučila bych Vám zavolat na psychiatrickou kliniku a zeptat se na nějakou poradnu pro blízké lidí zneužívajících alkohol (kontakt: Psychiatrická klinika FN Brno - Bohunice, specializovaná protidrogová ambulance, Jihlavská 20, Brno, tel. 532232078). Kdyby si nějakým malým zázrakem taťka uvědomil, že je všechno tak, jak říkáte, nebojte se ho vzít s sebou a nebo mu dejte číslo na Anonymní alkoholiky v Brně a nechte zbytek na něm (kontakt: Skupina AA Fénix, Křenová 62a, Brno, tel.731588017, 603912486). Držím Vám i nadále palce a přeju hodně sil a trpělivosti. S pozdravem, Gabriela Koryntová.