Dítě závislé matky
Hel
Dobrý den, netušíte zda má nenarozené dítě závislé matky nějaká práva? Má nevlastní dvacetiletá dcera je tak na konci sedmého, osmého měsíce. Dcera tu skutečnost odmítá, k doktorovi jít nechce, protože ona přeci není těhotná...Bohužel se to opakuje, loni v létě totiž po měsíci od doby kdy jsme jí přesvědčili jít k lékaři porodila holčičku. To jsme ale tenkrát netušili, že má problém s drogami, až po dlouhé léčbě holčičky jsme zjistili, že jde o abstinenčí syndrom. Holčičku jsem rok vychovávala já, teď jí vychovává částečně druhá babička a částečně má závislá dcera, která ale péči velmi zanedbává. Nyní s ní už bohužel není možná žádná debata, odmítá cokoliv, slyší jen na slovo "peníze" .Bojíme se, že dítě porodí a někam zahodí. Sociálka informovaná je, ale moc se nic neděje, asi není zákona, který by mohl zasáhnout. O vnučku se začnem soudit a pokusíme se jí někdo z rodiny dostat do péče, ale co to nenarozené miminko? Máte s tím zkušenost? Lze jí donutit jít k lékaři???Děkuji za jakoukoli radu...

Odpověděl:
Dobrý den, omlouváme se za opožděnou odpověď, ale dotazů nám teď chodí opravdu hodně, a tak máme problém všechno stíhat tak, jak bychom si přáli. Ohledně vašeho problému jsem kontaktovala JUDr.Ing. Helenu Svatošovou z Právní poradny ANO, která se specializuje na právní aspekty drogovové problematiky. K vašemu dotazu uvádí: "Dobrý den, co se týče ochrany zájmů dítěte, i nenarozeného, je příslušným orgánem orgán sociálně právní ochrany dětí obvodního či obecního úřadu. Pokud se Vám zdá pasivní, doporučuji jim Vaše poznatky a konkrétní okolnosti případu Vaší dcery zaslat písemně doporučeným dopisem a požádat o vyrozumění o opatřeních, která chystají. Jejich role však především nastane až po narození dítěte, měli by být první, kdo podá soudu návrh na předběžné opatření v zájmu dítěte ohroženého na zdraví či životě – že tyto podmínky nastanou, je z Vašeho dopisu poměrně pravděpodobné. I proto, aby předběžným opatřením bylo dítě svěřeno do Vaší výchovy, je vhodné předem orgán socálně právní ochrany dětí (SPOD) informovat a i prokázat, že k péči máte podmínky. Před narozením dítěte nelze vydání tohoto předběžného opatření zajistit, neboť způsobilost k právům má i nenarozené dítě, ale jaksi zpětně – za podmínky, že se narodí živé. Pokud se ptáte na donucení docházky dcery k lékaři: v případě, že nemá zdravotní potíže a není zde zjevné riziko poškození zdraví dítěte, není možné ji nedobrovolně podrobit lékařské prohlídce či ošetření. Praktické otázky spojené s promptním zajištěním péče o dítě po porodu doporučuji probrat s pracovnicí SPOD nebo vyžadovat odpověď písemně. Za PPANO, Helena Svatošová"