Re: Proč? pro Š. Veise
Ester
Dobrý den, na konci zodpovězení mého dotazu jste se ptal, proč mě to vůbec zajímá. Dá se říct, že ve mně občas vzbudí poněkud odbornější věci zvědavost, ať se to týká lékařské tématiky, fyziky či jiného oboru. Četla jsem o vlivu alkoholu na lidskou psychiku a somatiku celkem dost článků, v některých bylo uvedeno a vysvětleno, jak alkohol působí na přeměnu tuků, sacharidů atd., ale nikde nebylo napsané, proč se po něm rychleji stárne a jestli se tomu nedá nějak předejít, což nejspíš kromě střídmosti v pití nebo úplné abstinence, nebude v lidských silách. Ale to bych se pravděpodobně musela zaměřit na fyziologii a antropologii, abych tomu přišla na kloub. A také mám kamarádku, která už cca kolem 6 měsíců celkem nezřízeně pije. Sama poznala, že už to není v pořádku, po promluvě se mnou a s dalšími přáteli. Je mladší než já, je jí teprve 18, a určitě by si nerada zkazila život, ale teď má dost problémů, zajisté by Vám to lépe vysvětlila ona. Dost dobře nevím, jak se k tomu jejímu problému postavit. Popisovala mi některé situace, které zažila. Např: už jí nedělá problém mixovat různé alkoholické nápoje, aniž by jí bylo špatně, pije, dokud nemá dost a nechce se jí spát, už se stalo, že byla u přátel a ti ji nemohli po vyšší dávce alkoholu probudit, někdy si bere i různé prášky, které se s alkoholem kombinovat nemají, došlo u ní k velkému zlomu, před tímhle obdobím téměř nepila a teď pije skoro denně. Ztrácí pomalu zájem o věci, které dřív měla hodně ráda, pokud vypije lahev vína, nebo půlku rumu, není to na ní vůbec poznat, říkala mi, že se pak cítí v pohodě, jako by nic nepila, dokáže se pak třeba ještě učit. Spíš mám pocit, že jí to hodí do stavu střízlivosti, ve kterém se nacházela, než zašla pít, někdy se napije a je aktivní a veselá jako člověk ve velmi dobré kondici. Zní to sice divně, ale tak se mi to jeví, jako kdyby se nějakým způsobem "zapla" až v době, kdy pije. Bydlím s ní a všechny změny můžu tím pádem sledovat celkem s přehledem. Stěžuje si, že jí brní prsty u nohou, klepou se jí ruce, atd. Řekla jsem jí ,že je to následek jejího pití, ale sama si nejsem jistá, jestli je to zdravotní problém způsobený přehnaným pitím, nebo již známka závislosti. Snažila se pití omezit, ale dlouho jí to nevydrželo. Neví, co dělat a já už také ne. Mohl byste alespoň z tohoto popisu usoudit, v jak závažném stavu se nachází ? Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, jsem rád a děkuji, že jste odpověděla na moje "proč". Nechme tedy stranou účinky alkoholu na stárnutí obecně a věnujme se Vaší kamarádce. Podle toho co popisujete se nebojím napsat, že se úspěšně propíjí do závislosti na alkoholu (ještě v kombinaci s pravděpodobně nějakými psychofamraky), pokud už není závislá. Vaše kamarádka má rozhodně s alkoholem problém. S největší pravděpodobní si to však v tomto stádiu ještě nebude ochotná přiznat a bude Vám všemi možnými způsoby vysvětlovat, že je vše v pořádku a že to má pod kontrolou a vlastně se "nic neděje". Můžete z toho i Vy nakonec vyjít jako ta zlá, kdo dělá problém někde, kde není. K zdravotním komplikacím - mohou být způsobeny pitím, ale také nemusí, to se takto na dálku opravdu nedá posoudit. Na místě by byla rozhodně návštěva lékaře, příčin může být mnoho. K situaci, kterou popisujete, není jednoduchý návod jak ji řešit, jak se k ní postavit. Jako kamarádka někoho, na kom Vám záleží a děláte si o něj starost a navíc i přímo vidíte, jak si ubližuje, to opravdu nemáte lehké. K rozhodnutí přestat pít, nebo brát jakoukoli drogu, nikoho nedonutíte. Rozhodnout se musí každý sám, za sebe. Myslím si, že ale můžete nastavovat své kamarádce pomyslné "zrcadlo" a ukazovat jí, jak to vidíte vy. I jak to může vnímat teoretiky její okolí. Pokoušel bych se nejít do konfliktu, neútočit. Věcně informovat. Zbytečně nemoralizovat. Další otázka je také, jak celou situaci prožíváte Vy a jak dlouho "vydržíte" být toho svědkem. Lidské síly jsou omezené a pokud byste měla vším nakonec trpět Vy, tak nezapomeňte, že v této problematice, jste vždy Vy sama na prvním místě. Pak teprve pomoc druhému. Kdyby se kamarádka rozhodla se svým pitím něco změnit, třeba si o něm i jenom s někým promluvit, můžeme Vám dát kontakt na některou z AT ambulancí ve Vašem okolí. Držím Vám palce, ať to dopadne dobře, pro Vaši kamarádku, ale hlavně pro Vás! Kdyby něco, dejte nám vědět. Zdravím, Štěpán Veis