motivace
Zdravím, Ráda bych se zeptala jakým způspbem je možno motivovat přítele, který několik let užíval pervitin a heroin? Uvědomiji si, že celá ta léta, vlastně skoro polovinu života zasvětil těmto jedům. Dá se předpokládat, že většinu času vynakládal k sehnání a následném užívání drog, tím pádem, když je nyní abstinentem, vyzdvihuje se problém ve strukturaci volného času. Totiž chtěla bych mu znovu ukázat, že v životě existuje spoustu krásných věcí, kterým se může věnovat, avšak nevím jak správně naněj psychologicky zapůsobit. Chtěla bych znát z odbornějšího hlediska možnosti motivací. Přítel je člověk, na kterého v žádném případě neplatí říct mu to "tak jak to je", protože on to pak vnímá jako jistý nátlak, který nesnese nebo si myslí že ho chci změnit k obrazu svému. Zakopaný pes je v tom, že lidově řečeno, ještě jsem nepřišla jak na něj. Nyní bych se ráda zabývala druhou částí. Píši bakalářskou práci o užívání drog, chtěla bych po vás radu, kde nejvíce se odborníci zabývají psychosociálními faktory užívání drog, tedy proč lidé berou drogy z pohledu psychologie a sociologie. Také bych se ráda zeptala zda je možné ve vaší organizaci domluvit si rozhovor, jako jednu z výzkumných metod, s odborníkem, který se zabývá drogovou problematikou a věcmi souvisejícími. Děkuji, přeji pěkný den Iva

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, zkusím rozdělit osobní a profesní stránku Vašeho dotazu. Co se týče přítele, je to hlavně na něm. vy mu můžete pomoci, ale neměla byste přebírat zodpovědnost za něj, jestli ho abstinence baví nebo ne. Nebaví zpočátku skoro nikoho, je to hodně otázka vůle a trpělivosti, což jsou věci, které závislým pravidelně scházejí. Můžete mu nabídnout nějaký společně trávený čas, aktivity sportovní, kulturní atd., pomoc při hledání práce. Neměla byste ale nic dělat za něj a rozhodně se nedat zatáhnout do polemiky a přesvědčování, že abstinence má být zábavná. Nechte to na něm. Co se týče Vašeho profesního zájmu: Je mnoho psychologických škol a každá vysvětluje zdroj závislosti jinak. Zajímavé odkazy na literaturu a svépomocné příručky najdete např. na www.drnespor.eu. Co se týče rozhovoru s některým pracovníkem, obraťte se prosím buď přímo na vybrané pracoviště (www.sananim.cz) nebo na kancelář vedení (tel 284 822 872)